Hogy mi a Zamat?

Kötetlen gasztroügyi kultúratúrás, recept és kritika nélkül.
Hitvallás. Vagy mi az ördög.

Hír tapas

Nincs megjeleníthető elem

Tény tapas

A teacserje több száz évig is elélhet. Életének harmadik évében hoz először szüretelhető leveleket, és a következő ötven évben termékeny marad. (D. Joachim, A. Schloss: The Science of good food, 2008)

Friss topikok

Creative Commons Licenc

A multifunkcionális alufólia

2010.01.30. 11:00 Sákovics Diana

Gondolt már arra, mi lenne önnel hűtő nélkül? Hogy mihez kezdene, ha nem lenne paradicsomkonzerv? Hogy milyen lehetett az élet a habverő előtt? A legnagyobb konyhai találmányokat gyűjtöm össze, bár eddig csak a konzerven vagyok túl. Most jön az alufólia.



Európa 2008-ban 809 ezer tonna alufóliát gyártott, aminek 75 százalékát a háztartások használták fel. Az alufóliában az a klassz, hogy remekül védi ételeinket a fénytől, az oxigéntől, a nedvességtől és a szennyeződéstől, így azok úgy maradnak frissek, hogy az ízük és illatuk sem károsodik. Persze nem kell benne csirkemellet tartani egy héten át.

Mielőtt 1910-ben megjelent az első alumínium fólia az emberek bádogba csomagolták a sajtot. A bádogfólia azonban enyhe fémes mellékízt kölcsönzött az ételeknek, ráadásul az alumíniumnál jóval merevebb volt, így az új generációs csomagolóanyag megjelenésével gyorsan lekerült a bevásárlólistákról. Az első fóliagyár Svájcban alakult, a tulajdonosok, J.G. Neher és fiai már 1886 óta foglalkoztak alumíniummal, de a fólia gyártási technológiáját csak 1907 decemberében, Dr. Lauberrel karöltve fedezték fel.

Ahhoz, hogy a több száz kilós alumínium téglalapból 0,006- 0.2 milliméter vastag alufólia legyen több hengerlési folyamaton kell keresztülmennie. Az alapanyagot először két forró henger között préslik, míg keresztmetszete 2-4 milliméterre nem csökken, hossza pedig több méteresre növekszik, majd a hideg hengerek tekercselik fel a kívánt vastagságra. A hatékonyabb nyújtás kedvéért ennél a folyamatnál két alumíniumlapot egyszerre hengerelnek, majd szétválasztják őket. Ezért lesz az alufólia két oldala különböző: tekercs belső oldala matt, a külső pedig fényes. Az eljárással kapott óriás tekercsekből aztán csomagolóanyag, hőszigetelő vagy háztartási fólia válhat. Egyébként a gyártás konkrétan csodaszép. Nézze meg ön is.

Az okosok egyébként a mai napig vitáznak, hogy számít-e, melyik oldalát használjuk az alufóliának.  Van, aki azt mondja, hogy a fényes oldal jobban visszaveri a fényt, ezért őt kell kívülre csavarnunk, ha hűteni, és belülre, ha melegíteni szeretnénk a kaját. Mondjuk a héjában sült krumplit a sütőben. Mások szerint viszont a két oldal közötti különbség csak a gyártási technológia következménye, de a fólia használatában nincs szerepe. Ha ön tudja, mi az igazság, ne habozzon kommentelni.

Az alufólia ezerféleképpen felhasználható, még akkor is, ha nem hisz az alucsákó ufóriasztó hatásában. A fóliába csomagolni, vagy azzal edényt lefedni nem nagy kunszt, de a rolni sütésre is kiváló, persze csak akkor, ha nem a mikrót használjuk. Ott ugyanis zajos tűzijátékot generál. Az alufólia egyébként vészhelyzetben remek habzsák, elég, ha ketté hajtva tölcsért formázunk belőle, a hegyén kis lyukat hagyunk, majd tésztával vagy habbal töltjük, és már nyomhatjuk is. Hasonlóan életmentő, ha egy rosszabb ollót kell éleznünk vagy króm felületet fényesítenünk. Ez utóbbit azért jobb, ha előbb a párja autóján és nem a konyhagépeken próbálja ki. Persze nem én mondtam. Azért viszont nyugodtan vállalom a felelősséget, hogy a maradék alufólia golyóvá formálva mókás macskajáték és kitűnő légpuskatöltény is lehet.

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zamat.blog.hu/api/trackback/id/tr491448652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pendulum 2010.01.30. 14:26:57

szerintem az alufólia matt oldalán alumínium-oxid réteg van, a fényes felén pedig nincsen. az oxid réteg megvédi az ételeket attól, hogy az alumínium beleoldódjon (bár nem valószínű, hogy a pár napos tárolás során jelentős mennyiségű Al oldódna az ételbe).
ha tényleg azért matt az egyik fele, mert két lap szétválasztásából csinálják, akkor szerintem annak kellene mattnak lenni, ami kívül volt, ahol pedig szétválasztották, az a fényes, hiszen az a fele marad fényes, amelyiket nem érte oxigén. legalábbis szerintem.

4tissimo · http://4tissimo.wordpress.com/ 2010.01.30. 14:27:50

Nahát, évek óta izgatott ez a kérdés, miért más a két oldal, köszi az ismeretterjesztést! :)

tingli-tangli 2010.01.30. 14:28:04

Csakhogy az alufólia nem újrahasznosítható és nem lebomló, ezért inkább folpack-ot kell használni, ahol lehetséges, pl. tízórai csomagolásra, szagmentes zárásra. Ezzel védjük környezetünket.

ramirez7788 2010.01.30. 14:38:05

Mivel az alufólia nem lebomló, ezért nem is szennyezi a környezetet, csak csúfítja. Ha majd elfogy, akkor használok mást.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.01.30. 14:40:48

Soha nem jutott eszembe a kérdés. :D Minden esetre, sokan hirtelen attól is zavarba jönnek, ha megkérdik tőlük, hogy miért torony a víztorony :)

Polemius 2010.01.30. 14:55:56

Miért is nem újrahasznosítható az alumínium?

fifikus_fizikus 2010.01.30. 14:58:38

Az alufólia és a műanyag folpack sem bomlik le. Ezért (is) szennyezik a környezetet.

Az alumínium nagyon gyorsan oxidálódik, kb. tíz másodperces nagyságrendben. Tehát a fólia mindkét felén Al2O3 van. Elszánt kémiatanárok szoktak mutatni olyan kísérletet, amikor frissen előállított, még nem oxidálódott Al-reszeléket lángba szórnak, akkor az nagy szikrázással elég. Ha várnánk fél percet a reszelékkel, nem történne semmi a lángban, mert az Al-oxid mint égéstermék nem képes további égéstermékké válni.

Az alumínium főleg savak hatására könnyen oldódik. Egy sima, ecetes uborkasaláta 1-2 órán belül nagy lyukat old a fóliába. Próbáld ki! Savas ételek csomagolására tehát nem alkalmas.

Az oldott alumínium, vegyületében viszont erős méreg, különösen az agy idegsejtjeit szedi szét, lényegében a memóriára hat.

Még szerettem vona mondani valamit, de nem emlékszem :-)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.01.30. 15:13:06

@tingli-tangli:

Igazad van, a fém az nem újrahasznosítható, azért gyűjtik nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban évtizedek óta a kólás és üdítősdobozokat, amiből hozzávetőleg 100 000 hasznos dolgot tudnak csinálni.

tingli-tangli 2010.01.30. 15:18:52

Az alufóliagalacsint ugyan nem válogatják ki a szemétből. Tudtommal az alumíniumbevonatos üdítősdobozokkal sem tudnak mit kezdeni, bár szorgalmasan hordjuk a gyűjtőkbe.
Amúgy a műanyag előállítása kevesebb energiába kerül, mint az alufóliá, gondolom.

fifikus_fizikus 2010.01.30. 15:26:35

Mindkét csomagolóanyag egyszer elfogy. Ugyanis az alumínium baxitból készül, a műanyag pedig kőolajból.

Egyik alapanyagból sincs már sok.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.01.30. 15:47:39

@tingli-tangli:

Azt mondod? Na, akkor idekopizok egy vonatkozó részt egy környezetvédelmi tanulmányból:

"130 milliárd fémdobozt
használnak az USA -ban évente, ebbol 99 milliárd alumíniumból készül. Az
alumínium dobozok így 95% -kal olcsóbban eloállíthatók, mint bauxitból.
Az újrahasznosításos technológia 95%-kal csökkenti a lég-és 97%-kal a
vízszennyezést."

Szerintem van értelme, még akkor is, ha magyarországon 100 dobozból, csak nyolcat visznek vissza, míg Németországban 100-ból 65 darabot.

Gera 2010.01.30. 15:52:06

Bevallom, eddig azt hittem, hogy a fényes oldal valami bevonat miatt nem tud oxidálódni és mindig a matt felületet használtam csomagolásra, de akkor ezexerint tökmindegy. Amúgy legjobb tudomásom szerint azért hengerelnek egyszerre két réteget, mert egy bizonyos vastagság alá nem tudnak menni a hengerek deformációja miatt.

vjalle76 2010.01.30. 16:21:33

En ugy tudtam, hogy az egyik felen onreteg is van.

☉ ☾ 2010.01.30. 16:26:14

Az alufólia egyik oldalát sem szabad használni!

wogboy 2010.01.30. 16:27:14

@scheerti: Németországban betétes az sörös és a kólásdoboz,de még a műanyag flakon is :)

caligne 2010.01.30. 16:48:07

Véd a káros földsugárzások ellen is, ha a fényes felületét a föld felé fordítva leterítünk pár réteget az ágy alá.

;)

Csaby74 2010.01.30. 17:08:58

Gera-nak igaza van! Valóban azért hengerelnek két fóliát egyszerre, mert máshogy nem lehet elérni a megfelelő vékonyságot! És pont ez a megoldás a fényes és a matt felületre. Ahol a két folia összeér az a felület matt, míg a külső felület a hengerelés következtében fényes.
Van egy nagyon jó sorozat, a "HOGYAN KÉSZÜL" én is innen tudom. :)

Nikla, táskai elágazás (törölt) · http://www.semmi.hu 2010.01.30. 18:29:31

Egy időben arról ment a para, hogy az alufóliás tárolás nem tesz jót az ételnek. Ebből mi igaz?

tingli-tangli 2010.01.30. 18:50:52

@scheerti: ez mind ok, de most nem az alumíniumdobozokról, hanem az alufóliáról van szó, amit elhasználsz, összegyűrsz és eldobsz a kommunális szemétbe (ez a szakkifejezés felénk). Belekerül a nagy szeméthegybe és ott is marad.

Nutszeru 2010.02.01. 21:52:52

Kicsit sokallom a cikk elején a 809 ezer tonna -dolgot. Az ugyebár 809 millió kg. Ami 500 millió lakosra (csecsemő + nyugdíjas az únióban) több mint 1,6kg/fő. Egy átlag 3,5-4 fős háztartásban több mint 5-6 kg egy évben???

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.02.01. 22:15:15

@Nutszeru: Valóban, még úgy is soknak tűnik, ha igazából a 809 ezer tonnának csak a 75%-át használják fel a háztartások, és az se biztos, hogy Európában. Simán lehet, hogy exportra megy a nagy része. Utánatúrok.

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.02.01. 22:34:08

@Nutszeru: Először azt hittem, hogy a világtermelés lesz az, de nem. Ebből úgy tűnik, hogy pontos volt az adat (harmadik alcímnél).

www.alufoil.org/front_content.php?idcat=141

Nutszeru 2010.02.02. 07:04:23

@Sákovics Diana: Szuper gyors vagy, az adatok meg tényleg stimmelnek. Nem semmi mennyiség...

GBL 2010.07.19. 16:06:05

A bádog nevű holmi nem egy anyag, hanem egy termék: ónnal bevont vaslemezt jelent.

Az alufólia kora előtt is használtak fémfóliát csomagolásra, ez volt a sztaniol, ami ónból készült. Az alumíniumot pedig nem lehet ónnal bevonni.
süti beállítások módosítása