Hogy mi a Zamat?

Kötetlen gasztroügyi kultúratúrás, recept és kritika nélkül.
Hitvallás. Vagy mi az ördög.

Hír tapas

Nincs megjeleníthető elem

Tény tapas

A teacserje több száz évig is elélhet. Életének harmadik évében hoz először szüretelhető leveleket, és a következő ötven évben termékeny marad. (D. Joachim, A. Schloss: The Science of good food, 2008)

Friss topikok

Creative Commons Licenc

A pincérnek se könnyű

2010.01.25. 11:00 Sákovics Diana

Telefoncsörgés.
- Itt a Bisztró. Miben segíthetek?
- Milyen konyhát visznek?  - kérdezi az affektáló hang.
- Olaszt, hölgyem.
- És mi a ma esti szusi specialitás?
Pillanatnyi csönd.
- Nálunk nincs szusi, hölgyem.
- Miért nincs?
- Mert ez nem japán étterem?!
Újabb szünet.
- Tonhaluk van?
- Van.
- Nem csinálnának belőle szusit?

A sztori igaz. Egy példa arra, hogy néha mekkora marha a kedves vendég és milyen nehéz a pincérsors.

Gondoljunk csak bele: a pincér többet tud rólunk, mint sejtenénk. Annyi emberrel trécsel naponta, hogy már a nem verbális jelzésekből is simán összerak egy jellemrajzot. Mikor belépünk az étterembe már sejti, hogy könnyű lesz-e velünk, mikor fészkelődni kezdünk látja, hogy a mosdót keressük, mikor lelkesen dicsérni kezdjük a munkáját, már tudja, hogy rossz borravalót kap, és amikor a keresztnevéről érdeklődünk felkészül rá, hogy lehordják. Nem minden alap nélkül kategorizálja hát a vendégeket.



Egy amerikai pincérsrác Waiter Rant nevű blogjában összeállított egy listát a hülye vendég jellemzőiről, mi pedig megkértünk pár pesti vendéglátóst, ellenőrizze azt. Egyetértettek. A legidegesítőbb vendég kategóriájába azok tartoznak, akik képtelenek kulturáltan viselkedni, akik nem köszönnek, az ajtón belépve észre sem veszik az eléjük siető pincért, akik nem ismerik azt, hogy kérem és köszönöm, vagy akik egyszerűen hülyének nézik az embert. "Egyszer egy idősebb pasas jött be hozzánk egy huszonéves fiúval. Miután megkapták a főételt szólt a pincér, hogy menjek az asztalhoz, mert problémás a vendég." - mesélte egy pesti étterem vezetője - "Kiderült, hogy a férfi szerint nem fogast, hanem valamilyen más, tengeri halat kapott. Elnézést kértem, bár megemlítettem, hogy ez lehetetlen, hiszen édesvízi halakon kívül kizárólag lazacot tartunk. A férfi morgolódott, majd pár perccel később közölte, hogy társa húsa pedig nem bélszín. Mivel hátszínt nem tartunk, ez sem volt valószínű, így megkérdeztem a fickótól, hogy egyáltalán szándékában áll-e fizetni. Mert ha erről szól a műsor, hát legyen a ház vendége, de ne rabolja az időmet. Mikor végeztek, persze fizetés nélkül indultak a kijárathoz, én meg utánuk szóltam, hogy milyen sört ittak. Dréhert, válaszolta a férfi. Na, mondom, akkor legalább ez egyezett, szóval akár ki is fizetheti. Megtette."

Az ingyen kosztot persze még számos más trükkel is el lehet érni.  A leggyakoribb, hogy a vendég evés után közli, hogy nem ízlett az étel, esetleg túl drágának találja. De van olyan is, aki a drámaszakkörben szerzett tapasztalatát kamatoztatja. "Volt olyan vendégem" - írja az amerikai blogger - "aki nekiállt balhézni a főétel alatt, hogy ő rosszul lesz a fokhagymától, és vigyem előle tányért. Az ég szerelmére, olasz étterem vagyunk, minden tele van fokhagymával. Kivéve talán a tiramisut. Odahívtam a főnököt. Amikor ő udvariasan közölte, hogy a kisasszony utolsó fűszálig elfogyasztott salátájában is volt fokhagyma, a nő látványosan allergiás rohamot kapott."



Egyszerűbb taktika, ha valaki alkudozni kezd az árakon vagy bogarat, vakolatot szór az ételébe (persze csak a miután jóllakott), hogy panaszkodhasson, esetleg hajszálat használ. Arra mondjuk egyébként is nagyon háklis tud lenni a kedves vendég. A TV Paprika magazin séfje egyszer minden munkatársával egyetemben felvonult az étterem közepén, hogy az őrjöngő vendég leellenőrizhesse kié az a hosszú szőke hajszál, amit a szószából halászott ki. Pechjére egyedül a vendég volt szőke.

Aztán ott vannak a bunkóság olyan formái, amikor a kedves vendég pökhendiségében nem lát túl az orrán. Szombat este a legjobb asztalt követeli, pedig nincs foglalása, késik, de nem szól vagy egyszerűen el sem megy, mert öt másik helyen is foglaltatott asztalt és mást választott. Nagy ügy. Az, hogy a vendéglős mennyit bukik az üresen várakozó asztalon, lényegtelen. Van, aki úgy érzi, attól mert fizet a kajáért bánhat úgy a felszolgálólánnyal mintha egy bordélyban lenne, és azt is simán megkérdezi, hogy igaziak-e mellei. Persze nem kell félteni a nőket sem. Amerikai pincérünket fogdosták, az orális szexről faggatták, végül a számtalanszor elhangzó kérdésre már csípőből lökte a "szerintem remekül néz ki asszonyom" választ.

Az anonim pincér listáján külön figyelmet szentel azoknak, akik pozíciójukat próbálják fitogtatni. A "tudja ki vagyok én?, tudja kinek dolgozom?"  kezdetű kínos monológokon túl a "tulaj jó barátom" kijelentést tartja a legmókásabbnak. Gondoljon csak bele: ön szerint a pincérek nem tudják kik a tulaj valódi barátai? Így hát jobb, ha a kedves vendég a fenyítésre érettebb eszközt talál.

Akadnak olyan vendégek, aki nem zsigerből bunkók, és valószínűleg nem is akarnak rosszat, de kényeskedésükkel, bizarr szokásaikkal bevésik magukat a pincér emlékezetébe. A szakmabeliektől hallottunk olyanról, aki kizárólag maga szereti elkészíteni a limonádéját, aki elhozza saját teáját, előételét a vendéglőbe, aki új fogásokat talál ki vagy egyszerűen nem bír nem spórolni.

"- Még egyszer, mi volt az a bélszínes ételük? - kérdezte az ideges madárszerű asszony a tizenkettes asztalnál.
- Bélszín zöldbormártással, asszonyom.
- Kérhetem a bélszínt mártás nélkül?
- Természetesen.
- Mennyibe is kerül a bélszín?
- Négyezerötszáz forintba.
- Ha szósz nélkül kérem olcsóbb? "

A megszállott borkóstolók szintén az ártalmatlan kategóriába sorolhatók. Amerikai pincérünk szerint eleve béna, ha valaki a dugót szagolgatja (különösen, ha az műanyag), de amikor húsz percen át tart a borkóstolási rituálé a ház egyik legolcsóbb boránál, azt nehezen bírja röhögés nélkül.  "Rendszeresen járt hozzánk egy német, aki mindig más üzletfeleket hozott. A borhoz nem értett, de az volt a szokása, hogy alkalmanként két-három palackot is kinyittatott, majd visszaküldte őket, mondván, hogy dugóízüek." - meséli a pesti vendéglátós - "Mikor meguntam, hogy azért termel nekem plusz költségeket, hogy felvágjon az üzletfelei előtt, megmondtam neki, hogy mindketten tudjuk, a boroknak semmi baja, és tőlem csinálhatja tovább ezt a műsort, de akkor mindent, amit kinyittat felszámolok neki. Rábólintott, aztán továbbra is visszaküldte a borokat."

Ha jó vendégek akarunk lenni, olyan dolgokra is figyelnünk kell, amik talán eszünkbe sem jutnak. Például arra, hogy mennyivel könnyebb a konyhának és mennyivel kevesebb várakozás nekünk, ha egyszerre rendeljük meg az elő- és főételt. Aztán, jobb, ha nem rágcsálunk órákig egy tál rukkolát csapvízzel, ha egyébként tele az étterem, és nem rángatjuk, veregetjük, de leginkább egyáltalán nem érintjük meg a felszolgálókat. Akár egy sztriptízbárban. Aztán érdemes előre szólni, ha külön fizet az asztaltársaság, elsőre (de legalább másodikra) megjegyezni a napi ajánlatot és borravalóként nem gyorséttermi kupont, papírrepülőt, vallási képet, afgán aprót vagy drogokat adni. Ha mégis megtesszük, a pincérnek akkor is marad egy jó túlélési stratégiája: tudja, hogy egyszer mindenki távozik.

 

152 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zamat.blog.hu/api/trackback/id/tr291567536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2010.01.25. 11:28:44

jó! :-)

az én kedvencem a nem olyan régen elharapózott "lesz" - a kérek szépen helyett, ami aztán furkó módon egy Amstel reklámba is bekerült, amikor is a két fickó azzal vágódik oda a pulthoz, hogy "két Amstel lesz".

erre kérdezett egyszer vissza büfés barátom, hogy "azt te honnan tudod, bazmeg?"

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.25. 11:28:44

Jó írás volt. Valaki a fordítottját is megírhatná valahol, hogy mi mindenen történik az étellel a konyhában, mielőtt a kedves vendég elé kerül. :P

ketyosz 2010.01.25. 11:29:14

Értem én, egyet is értek.

Az elvárt borravaló azért kiveri a biztosítékot - nálam legalábbis, pedig nem vagyok gigerli...

ratman_ (törölt) 2010.01.25. 11:32:37

miért lopkodsz össze képeket mindenhonnan? anélkül nem bírsz posztolni? némelyiken még a vízjel is rajta van.

Laetus 2010.01.25. 11:34:57

<i>"Valaki a fordítottját is megírhatná valahol, hogy mi mindenen történik az étellel a konyhában, mielőtt a kedves vendég elé kerül. :P"</i>

Ja. Hogy Woody Allen-t idézzem: "Soha ne nézz be kedvenc éttermed konyhájába..."

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.01.25. 11:36:22

@ratman_: ezek a képek szabadon beilleszthetők, ha rákattintasz ott lesz a forrás és a beillesztés kódja. egyébként minden képet, amit használok forrásmegjelölök.

Boz Cordolla 2010.01.25. 11:39:26

Mi a baj a kuponnal? Ha nem vagytok elfogadóhely, nyilván nem lehet vele fizetni, de ha elfogadóhely vagytok, akkor miért büdös?

21méter · http://kigondoltam.blog.hu 2010.01.25. 11:39:37

@Sákovics Diana:

Csak annyit mondtam, hogy érdekes! Ha szerinted nem az, akkor miért próbálsz lehúzni róla még egy bőrt?;)

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2010.01.25. 11:40:41

A hazai párhuzam sánta, mert bár igaz hogy vannak problémás vendégek, de ez hazai voszonylatban mondjuk 10%. De a problémás felszolgálók hazai megoszlása legalább 70%, és akkor lehet hogy még így is keveset mondtam.
Tehát aki udvaris, ismeri a választékot, képes ajánlani, tudja hogy melyik ételben mi van, és milyen módon készül, pontosan megérzi hogy menniyre lehet közvetlen, illetve mennyire diszkrét, visszavonuló, ismeri az alapvető felszolgálási szabályokat stb...szóval hosszan sorolhatnám, de amivel Te kedzted az is egy jó fleütés: mondjuk köszönjön egyáltalán, vagy ha mégis köszön, akkor úgy, hogy azt érezzem örül nekem. Szóval a vendéglátás egy szakma, felszolgálni is egy szakma! A jó szakember tudja kezelni a problémás vendégeket!! De legalább is törekszik rá. Ellenben vendégnek lenni nem szakma - az bárki lehet. Szerintem ez a helyzet!!

gabcigirl 2010.01.25. 11:41:13

Ok hogy mindennek elszídják itt a vevőket.(Még ha sok is köztük a zizi. De én a vendéglátósokat sem féltem- pl. amikor még a Gundel-étteremről is olyan sztorik mennek hogy csapvizet töltenek előzőleg az ásványvízbe és úgy szolgálják fel. Ehhh...

Darvászó Koppány · http://prolikonyha.blog.hu/ 2010.01.25. 11:41:43

Azért arról is lehetne írni, hogy a legtöbb pincér ős-paraszt, és úgy érzi, hogy ő tesz szívességet a kedves (fizető) vendégnek azzal, hogy a munkáját végzi...(ez a hozzáállás persze nem pincér-specifikus, de rájuk is igen jellemző, tisztelet a kivételnek)

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.01.25. 11:44:01

@21méter: :)

egyébként nem bőrlehúzás ez, csak igyekszem egy helyre gyűjteni a cikkeimet.

zamat.blog.hu/2010/01/04/hitvallas_vagy_mi_az_ordog

Father Justice (törölt) 2010.01.25. 11:45:38

Hihetetlen. Ezeket a pofátlan / gagyi trükköket tényleg elsütik a sudribunkók, ha egyszerűen nem akarnak fizetni? Mekkora a tajparasztok aránya a vendégek között nálatok, és úgy egyáltalán?

_tx_ 2010.01.25. 11:47:23

idelle: a "lesz" sztem a "lesz a rendelés"-ből származik, vagyis nem arrogáns, csak egyszerűen nem olyan udvarias

segitoember 2010.01.25. 11:47:29

Elvárható komment innentől:
"A felszolgálók, vendéglátósok közt is sok a bunkó, miért legyek én udvarias?"

De ne legyen igazam...

vekkerek · http://www.vekkerek.hu 2010.01.25. 11:49:16

ennek az éremnek is két oldala van ám.

mokkaczuka 2010.01.25. 11:50:12

A vendéglátózás is megéri a pénzét. Zsák a foltját, maradjunk annyiban.

Plumper 2010.01.25. 11:50:45

az átlag étterem sok%-os felárral dolgozik. kihozza 100 Ft-ból, eladja 1500-ért. itt indul a dolog. sok trükkről hallottam.
és akkor még nem volt szó a rablóéttermekről, amik nem csak Bp-en vannak, de pl. Itáliában is jócskán.

mittudomka 2010.01.25. 11:52:49

Sokan a pincéreken verik le kisebbrendűségi érzésüket. Érdemes egy randin figyelni, ki, hogyan bánik a pincérrel. Sokat elárul.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2010.01.25. 11:55:04

@segitoember: nyilván nem ezen múlik. Csak a másik oldalnak AZ A MUNKÁJA! Addig a vendégnek nem. Mint ember, eldönti hogy hogyan él. Ha valaki egy igazi nagy f*az, és ezt érezteti is a környezetével, attól még lehet vendég. De felszolgáló ne legyen. Ez nem adok - kapok kérdse, ebben igazad van. Azonban - a vendégek alakulnak. Olyanok, amilyenné a kereskedelem, a vendéglátás teszi őket. Ha a legtöbb helyen igazi figyelemmel és udvarias odaforfulással fogadnák őket, szerintem hatalmas arányban csökkenne a jelenleg lehúzásától félő, bunkóságra kihegyezett vendégek száma. Legyünk őszinték! A magyar átlag vendéglátásban 80%-ban lélektelen, gasztrónmiailag indokolatlan, vendéközpontúság szempontjából pedig nevetséges szinvonallal találkozunk. Ez a fő baj. Nem az a pár amúgy is elmeháborodott akik problémás vendégek!

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.01.25. 11:56:47

Egyszer én is bunkó vendég voltam, még tizenévesesen. Azóta is bánom; ezeken a példákon viszont jót derültem :)

Franky4fingers 2010.01.25. 11:57:26

@Primitív Állat:

És legtöbbször az süti el az ilyen mutatványokat, aki havi 300,000-ért tankol az autójába, és 4,5 mill a háza havi rezsije...

ez a durva

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2010.01.25. 11:57:46

@mittudomka: mondjuk ez igaz - de egy jó felszolgáló tud bánni az emberekkel annyira hogy hamar átlátja - ez nem egy játszma, a királynak néha meg kell adni ami királyé, és kíméletlenül kedvesen és udvariasan reagálnia, hogy előbb utóbb a vendégnek legyen kellemetlen ha bunkózik - aztán mehet minden normálisan tovább. A lányeg hogy a vendég jól érezze magát, és visszajöjjön. Vagy...öö..nem??

Timil 2010.01.25. 11:58:17

Ezek után már csak az a kérdés merül fel bennem, hogy ha én tudok köszönni, kérni és megköszönni is, sőt borravalót is adok, ha tényleg jó volt minden, akkor miért kapok ki az esetek legalább felében bunkó és a szakmájához nem értő pincért?

szcsongor 2010.01.25. 11:58:57

"Aztán, jobb, ha nem rágcsálunk órákig egy tál rukkolát csapvízzel, ha egyébként tele az étterem..."
Aztan miert is baj, ha csak egy salatara meg vizre ulok be egy etterembe? Amig nincs meghatarozott minimumfogyasztas, addig ne nezzenek mar ki onnan.
Egyebkent tetszett a poszt, elhiszem, hogy a vendeglatosok dolga se konnyu. Igazabol mindenki tudna ilyeneket meselni, aki emberekkel foglalkozik (ugyfelszolgalatos stb...).

Almaspite 2010.01.25. 11:59:46

Na és az "elvárt" borravaló, a "Service price not included!" felirat az étlap alján?

Előfordult, hogy négyezer-kilencszázhúsz Ft volt a cech, adtam egy tízezrest és mondtam, hogy ötezerig kérek vissza, DE MÁR készítettem egy plusz ötszázast jattnak, mert a visszajárót egy bankjegyben szerettem volna és volt nálam más címlet is, viszont a pincér már előre húzta a száját. Biztos már el voltam könyvelve sóher szarnak. Aztán elkerekedett a szeme, amikor megkapta az ötszázast...

Türkménbasi 2010.01.25. 12:01:01

A leírtak extrém esetek, szerintem max. a vendégek 0,1%-a lehet ennyire prosztó.
Persze a "kérem", "köszönöm" hiánya már sokkal gyakoribb. Pedig ennek a két rövid szónak gyakori alkalmazásával könnyen elnyerhetjük a pincér kitüntető figyelmét és gondos kiszolgálását.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.01.25. 12:03:52

Hatalmas dumák:)

Csoda, hogy a pestiek közül franciákra nem panaszkodott senki, vendéglátósok mesélték, hogy ők a legdurvább kekecek, bunkók és nem hajlandóak más nyelven megszólalni. Szintén vendéglátóstól hallottam, hogy a briteket kenyérre lehet kenni, annyira kedvesek, ha nincsenek háromnál többen, akkor ugyanis a legkedvesebből átmennek a leghangosabba:)

LeLoup 2010.01.25. 12:05:30

Szia Dia!

Akkor gondolom ezt is te írtad, ugye?

www.ettermek.net/cikkek/a_jo_vendeg_nem_fogdossa_a_pincerno_feneket.html

Ha nem, akkor valaki elég erősen rádplagizálódott. Ha igen, akkor pontosan hány helyre gyűjtöd a cikkeidet? ;-)

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2010.01.25. 12:08:10

@Almaspite: A borravaló kérdése valóban egy külön kérdés. Sok nálunk élő külföldi akivel kapcsolatban vagyunk, már megszokta, és elfogadta. De amikor beszélgetek velük, mindegyik megemlíti hogy az a durva, hogy ez mintha autómatikusan járna. Arról beszéltek nekem, hogy akinek van pénze, és valami igazán jót kapott, jól érezte magát, az nagyon szívesen ad, hogy ezzel is jelezze, többet kapott mint amennyi az étlapon volt, ezért jár a borravaló. Én nem azt mondom hogy fejszámló vagy stand up számokkal kell kiérdemelni, de igenis érezze az ember hogy valami jó történik vele. Egy átlagos semmiért - értsd - valaki kivisz két tányért - én már rég nem fizetek 5%-nál többet...néha annyita sem. HA valaki rendben van, figyel ránk,kedves, annak azonban többet is akár mint 10%!

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.01.25. 12:11:23

@LeLoup: Nahát, nem, erről nem tudtam. De legalább hivatkoznak az Indexre.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2010.01.25. 12:11:33

@tilosacsok: huh - az egyik kedvenc helyünk - ahol az ételek és a kiszolgálás is elég magas szakmai szinten van. Ilyesmivel eddig nem találkoztunk még egyszer sem, de ez nagyon durván hagzik. Erről megkérdezem majd kutyasétáltatás közben Philippe-t...bár eddig nem mertem megszólítani, csak a kutyák szagolgatták egymást...

bruno0621 2010.01.25. 12:13:16

Service not included - jogos a felirat, külföldön sokszor benne van a felszolgálás díja az árban - ez a felirat itthon egy diszkrét tájékoztatás arról, hogy ha elégedett voltál, adhatsz borravalót. Nem kötelező

mittudomka 2010.01.25. 12:14:41

@Legelő Őse: De bizony, ez így van. Az az ember magát járatja le, és ezt egy jó pincér jól kezeli, úgy, ahogy mondod. A bunkó illetőnek pedig lehet, hogy nem lesz több randija, ha a nő normális, és helyén kezeli az ügyet. :)

kinoxalin 2010.01.25. 12:16:15

Van egy ismerősöm, aki régebben egy vidéki éttermet üzemeltetett, érdekes vendégek voltak...
Pl., problémás 40 fős csoport, akik Evetke ballagási ebédjén csodálkoztak, hogy miért telik el 20 perc, amíg az első és az utolsó ember is megkapja a kajáját, majd a végösszegnél, ami 124 rugó volt, közölték a pincérrel, hogy akkor 120-ban megegyezhetünk? és az utolsó nyamvadt krumplidarabot is becsomagoltatták maguknak, miután kevesebbet fizettek...

Hajléktalan küllemű fazon, aki a legdrágább kajákat rendelte, mindbe beleevett, majd visszaküldette a pincérrel, utána jöttek a drága borok, tömények, majd felpattant, és gyorsan kirohant az étteremből fizetés nélkül.

A csodálatos fajta még, aki termékbemutatóra megy, és 3,5 órát ül a rántott hús + rizs kombóért, és 2 dl csapvizet kér a pincértől.

Tapsifüles 2010.01.25. 12:16:45

"akik nem köszönnek, az ajtón belépve észre sem veszik az eléjük siető pincért"
Azért néhányszor már feszengtem és toporogtam egy-egy étterem ajtajában, mert egy pincér sem sietett elém. Sőt a köszönésemet sem fogadták.

Father Justice (törölt) 2010.01.25. 12:17:32

@Franky4fingers: Ez tényleg az, valóban létezik a jelenség. Azért érdekelne, hogy alakul a normális és a posztban ismertetett típusú vendégek aránya a magyar vendéglátásban.

Cradle 2010.01.25. 12:17:51

A pincéreket sem kell félteni. Ha a hely elegánsnak tartja magát, vagy legalábbis drága akkor ne tegezzen a pincér és tudja merről kell melllém állnia az asztalnál amikor kiszolgál.

A kellemetlen vendéghez még egy fajta (ezt nem pincérektől hanem szakácsoktól hallottam): zárás előtt beesik a vendég egy nagyobb társasággal és alacarte rendelnek öten 20 félét. A szakácsnak ugye nincs se jatt se túlórapénz de neki most egy órával tovább kell maradnia. Szív. Igen, el lehet menni máshova dolgozni, tudnia kellett amikor ezt a munkát választotta, stb. De attól még szív :)

huntdown 2010.01.25. 12:18:00

@timil:
"Ezek után már csak az a kérdés merül fel bennem, hogy ha én tudok köszönni, kérni és megköszönni is, sőt borravalót is adok, ha tényleg jó volt minden, akkor miért kapok ki az esetek legalább felében bunkó és a szakmájához nem értő pincért?"

Azért mert a felszolgáló, szakács, cukrász
képzés mint olyan megszűnőben van Magyarországon.Nehogy a gyerek pincér legyen
már, inkább beíratjuk a tanítóképzőbe oszt jó
lesz.
Akik ma vendéglátásban dolgoznak azok közül a felének nincs semmilyen képesítése.Akik ma vendéglátó üzletet üzemeltetnek szintén ilyen
arányban tudatlanok.
Sztem ilyen rossz a helyzet és pesszimista véleményem szerint nem fog javulni.

bruno0621 2010.01.25. 12:18:14

@szcsongor:
Igen baj lehet. Az étterem egy üzem, oda nem melegedni szokás járni, hanem fogyasztani. Természetesen ha valaki egy salátát fogyaszt és két órát elüldögél, azzal semmi gond nincs, de van egy határ, amit vendégként sem illik átlépni. Természetesen itt is érvényes a fő szabály, hogy a vendégnek mindig igaza van és ennek megfelelően kell eljárnia a felszolgálónak.

venpet 2010.01.25. 12:19:59

@Almaspite: legközelebb adj oda neki 10500-at, és kérj vissza 5000-et :)

2010.01.25. 12:21:05

A különbség az, hogy a pincér van a vendégért, és nem fordítva. Nem szokásom, de rá kell szokni panaszkönyvre, talán 10 év alatt javul így a helyzet, nemtom...

andreasue (törölt) 2010.01.25. 12:24:31

Egyszer tényleg megpróbáltak átverni bélszín helyett hátszínnel. Azóta más viszi a helyet, azért nem írom le, hogy hol. Budapesten.
Kedvenc kajám a bélszín és hátszínt is láttam már nyersen és párféle ételben.
Valami feldarabolt csúzligumi volt a bélszín akármilyen módra. (5éve kb.) Mondom, ez nem bélszín, szerintem hátszín, de rosszul elkészítve. Aztán kevesebbet kellett fizetnem. Nem lettem tőle boldog. Inkább teljes árat fizettem volna, jattal. Bélszínért.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.01.25. 12:24:48

@gumicukor1:

Aha, tudok olyan helyet(nem étterem, műszaki áruház), ahol a vásárlók könyvéből van három. Ugye nem kell mondanom, hogy a jegyző által hitelesített példányt még vásárló nem látta?

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2010.01.25. 12:26:05

@huntdown: na ebben sajnos igazad van! Nagyon nagy a baj! És ez fokozódik....Pedig egyre több piaci szereplő fogja elvárni hogy szakemberek dolgozzanak nála. Nem azért mert ez a heppje, hanem mert rájön hogy úgy több profitra tehet szert - hiszen ha profi a személyzet, nagyobb eséllyel szolgálják ki minőségi módon a vendéget.
Egy szót azonban ne feledjünk a túl és beképzelt ősfelszolgálókról sem. Ők aztán mindent szabályszerűen csinálnak, de nehéz szavakkal leírni azt a körülöttük keringő taszító érzést amitől az ember azonnal megérzi az őszintétlenség teljes hiányát. VAgyis sz igazi baj hogy azok dolgoznk ott, akik nem szeretik ezt csinálni. Sem az embereket nem szeretik. Sem a gasztronómia iránt nem érdeklődnek. Aztán ez lesz belőle...

kovácspéterke 2010.01.25. 12:28:21

Bocs, hogy az ellenoldalról írok, de a halálom, amikor megkérdezi a pincér, hogy mit hozhat, anélkül, hogy ét vagy itallapot kapnék. És mindig felhúzzák a szájukat, ha mondom, hogy egy étlapot. Náluk biztos én vagyok a bunkó.

Iridium 2010.01.25. 12:30:45

@Plumper: azért más a rabló kategória és más a saját ár nyomása. Ha én becukrozok egy banánt, leöntöm egy kis vízzel és valaki megveszi tőlem 5000-ért, akkor miért ne adnám el 5000-ért? Vagy szerinted meghatározott árasnak kéne lennie mindennek? Az volt 20 évvel ezelőttig, és szólok, hogy már vége.
Ha valaki 10%-os árréssel dolgozik, mert arra van kereslet, és azt tudja eladni, akkor tegye. Én dolgoztam 650%-os árréssel műszaki cikkeket eladva, és köszönöm szépen, sokat kerestem. Amíg van, aki kifizesse a Te általad kitalált árat, akkor miért adnád olcsóbban???
És mondom, a rabló az megint más. Ott általában az van, hogy az étlapon szereplő mondjuk 1000 Ft helyett 10.000 vagy 100.000 lesz a számlán. Ez egyszerű csalás, az olyanoknak börtönben a helye. A többi meg hadd dolgozzon piaci árakkal!

figyelem (törölt) 2010.01.25. 12:33:48

@Legelő Őse: 11:40:41- teljesen egyetértek.Hozzátenném, hogy elég sokat járok étterembe és még soha nem láttam pincéreket tapogató vendégeket.Ellenben azt már nem egyszer tapasztaltam, hogy a pincérek még a 40-50 éves vendégeket is letegezik, ergo a minimális tiszteletet sem adják meg neki.Én az ilyen pincért úgy kivágnám-a tulaj helyében-mint macskát...

Iridium 2010.01.25. 12:36:39

Ez amúgy máshol is szokás, hogy becsomagoltatják a kaját? Sokfelé jártam a világban, de ilyet még nem láttam máshol, hogy alufóliában viszik haza az el nem fogyasztott fél rántott husit két szem krumplival. Szerintem nagyon nagyon gáz.
Én azért megyek étterembe, mert eszem, iszom, beszélgetek, jól érzem magam, aztán kalap kabát. De mi a fészkes fenének vinném magammal a kaját egy zacsiban? Utána meg mikrózzam otthon? Mint valami harmadik világbeli helyen... Vér ciki.

szcsongor 2010.01.25. 12:37:21

@bruno0621: Jo egyebkent en is kellemetlenul ereznem magam, ha latom hogy telthaz van, sot vendegek allnak az ajtoban arra varva, hogy felszabaduljon egy asztal, en meg ragcsalom nyugodtan a salatamat :) Es el tudom kepzelni, hogy vannak, akik nem nagyon zavartatjak magukat, es tulkepp csak melegedni ulnek be valahova.

Decsibácsi 2010.01.25. 12:37:49

Étterembe csak faluba! Lehetőleg minél messzebb mindentől.
Az itthoni hotel étterme és főszakácsa rengeteg díjjal büszkélkedhet, de könyörgöm, a főétel az nem 2,d dkg hús meg fél marék zöldség.
Szomszéd falusi étterem, ami nem csilli-villi, de akárhányszor ettem ott, és véletlenül meg tudtam enni mindent, amit megrendeltem, szomorkodva kérdezte a főpincér, hogy kevés volt az adag?
Ja, és fele, harmad pénzért.
A TVben is látni például Gordon Ramsay valamelyik műsorát, elhiszem, hogy jó szakács, de amekkora adagokkal kiszúrják az ember szemét... Maximum előételnek lenne elég.
Lehet, hogy ott ennek más a kultúrája, de az éhség az éhség.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.25. 12:43:20

@Legelő Őse: Jaj, azok a 50 körüli lúdtalpas, okoskodó, nagyképű, hajlongó, de látszik rajta, hogy a pokolba kíván, kioktató minden hájjal megkent, magát a szakma csúcsának tekintő májerek. Közben pedig nem veszi észre, hogy régen elment mellette az idő, s már köze sincs ahhoz, amit ma vendéglátásnak hívnak.
Csak ezeket ne!

Timil 2010.01.25. 12:45:29

@Iridium: hogyne lenne szokás, az USÁ-ban például kifejezetten divat a doggie bag. Én pont itthon nem nagyon látom, hogy csinálnák az éttermekben. Nyilván két szem krumpliért nem érdemes, de ha valaki mondjuk a kaja felét otthagyná, az már megfontolandó.

venpet 2010.01.25. 12:47:58

@Decsibácsi: A menő éttermekben ez a trendi, hogy nagy tányér közepére raknak egy kis adag valamit. Nagyítót érdemes vinni:) Egyébként ott úgy vannak vele, hogy rendelj előételt, főételt, desszertet, és akkor úgy mész haza, hogy nem leszel éhes, de nem is etted magad tele. (amugy én is azokat az éttermeket preferálom, ahol egy főétellel jól lakok:))

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 12:50:29

@Tapsifüles: életemben nem jött felém senki ha beléptem egy étterembe, ugyhogy ez mocskos nagy kamu

Lowtyo 2010.01.25. 12:53:02

egyszer távoztam fizetés nélkül étteremből. jobban mondva csak jattot adtam. kecskemét mellett az 52-en van valami csárda, megálltam ebédelni. aztán miután elszívtam a kávém, hozta a pincérlány a számlát és egy poharat három dobókockával. megkérte, hogy dobjak, majd átadta a számlát és megkért, hogy írjam alá. nem igazán értettem, meg is kérdeztem miért kell, mire elmagyarázta, hogy aki három 6-ost dob, annak nem kell fizetni. én meg annyit dobtam. szóval jó zsíros jattot adtam (nehogy nap végén a borravalójukból kelljen összedobni a mázlisták fogyasztását) és leléptem. meg persze átkoztam magam, hogy miért nem kértem desszertet is.

Két tojásos hottentotta 2010.01.25. 12:55:49

@idelle: erre az a válasz, hogy "lenni lesz, csak nem nálad, bazmeg'!"

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.01.25. 13:00:36

Egy bejegyzés a mezőgazdasági, földművelő gazdálkodókról?

ebfül 2010.01.25. 13:02:10

1. Hülye vendég nincs, csak hülye pincér.
2. Abban az országban, ahol a pincérek letegezik a betérő vendéget, már nem lehet sok jóra számítani.
3. A magyar pincérek azt hiszik, hogy az a menő, ha miután betér a vendég, 15-20 percig rá se bagóznak és közben a pultot támasztják. Ne adj isten újságot olvasnak.
4. Vannak helyek, ahol a pincér azt képzeli, hogy ő valami főúr féle és kegyet gyakorol, ha kiszolgál.

Ellenpélda Olaszország, Verona, ahol a udvariasan, kedvesen, pontosan, de villámgyorsan szolgálnak ki a legmenőbb étteremben is. Miért? Mert ugyanannyi idő alatt ha több vendéget szolgálnak ki, több bevételük lesz. Jó reggelt, kedves magyar (főként budapesi) pincérek! Ehhez nem kell(ene) tól sok ész.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.01.25. 13:07:49

@Nödön:

"ahol a pincérek letegezik a betérő vendéget, már nem lehet sok jóra számítani."

Ja, akikből a nálukénál alacsonyabb jövedelmet nézik ki, azt nem nagyon veszik emberszámba, mondjuk igazuk is van.
A jatt meg jár.

A pincér csicska meló, tehát az járjon étterembe aki tényleg úgy áll, hogy másokat tud csicskáztatni.

Nyekkk 2010.01.25. 13:10:12

Tudok mesélni,lévén szakmabeli:)
A vendéglátós először is tanuljon szakmai alázatot.Alázat alatt nem megalázást értek :) Egy jó pincér egyszerre pszichológus,siratófal,jó hallgatóság,és néma mint a sír.
Sajnos nagyon felhígult a szakma,látom a kommenteken, tapasztalom ha bemegyek valahova.Valóban igaz,vannak helyek,ahol lengén öltözött, agyonmázolt lány jön az asztalhoz,rágó a szájában,épp csak azt nem mondja mi kő wazze?! :D
Ez elsősorban a munkaadó hibája.Ő veszi fel,Ő rakja placcra.Neki megfelel,mert éhbérért dolgozik a szerencsétlen Vendéglátásról mint szakmáról sosem hallott,és különben is csak az idejét tölteni van ott,esetleg egy pénzes pasira vadászik.Ha ma kirúgja,holnap ezer másik jön helyette.Igaz mind egy napos-egy hetes lesz,de fizetést sosem kell adni nekik.
Nézzétek meg az Expressz hirdetéseket,lassan csak olyan van már,amit szakmabeli ad fel, ide és ide ne menjetek,átverés!Behívnak "próba munkára" fizetés nélkül persze,aztán közlik veled:sajna nem felel meg.Több száz ember kering körbe így.
Ilyen előzménnyel indul az egész.
És még ott a vendég.
Nos nem azt mondom,ha te normális,udvarias vagy,tudod a helyed,maximálisat adsz,nem becsüli meg,de van ellenpéldám is.
Csak kettőt a sok közül...
Volt egy dúsgazdag vendégem,aki nagy jattokat adott.Csakhogy ennek ára volt mint kiderült.A feltétel az volt,hogy ellenvetés nélkül belém törölhesse a lábát,megalázhasson mások előtt.Mert hogy ennyi pénzért már ez jár neki.Nos lemondtam a borravalóról.Nem értette... :)
Más.
Elegáns étterem,záróra előtt 5 perccel,5 fős társaság be.
Ehetnek?
Természetesen.
Maximális kiszolgálás,semmi görbe nézés,sőt mosoly. Ők elégedettek,záróra után két órával fizetésre kerül a sor.
Kiviszem a számlát...és itt kezdődik a kálvária.Eljátsszák,hogy nincs meg a pénzük.Öt emberből egynek sem.Látom,hogy mit csinálnak,teszt az egész,meddig mehetnek el,várják a kiborulást.Még a golyóstollat is szétcsavarja az egyik,hátha abban van a pénz.
Mivel látom,hogy mű az egész (bár nagyon élethűen adják elő),mosolygok továbbra is,mint Buddha.Aztán egyszer csak megunták,elővették a bankkártyát és fizettek.
Nagy az Isten állatkertje, és túl alacsony a kerítés.:)

ebfül 2010.01.25. 13:11:02

Nekem főleg akkor fő fel az agyvizem, amikor már az utánnam jövő összes vendéget kiszolgálták, nekem meg még az étlapot sem dugták az orrom alá. Általában ilyenkor veszem a kabátom, na erre szaladnak, hogy mit szeretnék.
Fizetéskor meg nem győzök integetni, hogy hozzák már a számlát. Persze mindegyik más felé néz. Na ilyenkor gondolom azt, hogy kisétálok fizetés nélkül.

kakamatyko 2010.01.25. 13:11:04

"A csodálatos fajta még, aki termékbemutatóra megy, és 3,5 órát ül a rántott hús + rizs kombóért, és 2 dl csapvizet kér a pincértől."

Ja, az viszont, hogy koteles vagyok fejenkent 3 deci jaffaszorpot kifizetni 150-200 HUF/dl aron mint "gyumolcsle", kulonben bugris bunko vagyok, az teljesen normalis, sot, az idezett szakember meg buszke is magara erte, hogy odamondta.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.01.25. 13:13:00

Egyáltalán nem érdekel a pincér lelkivilága. Bár a cikk jól van megírva, érdekes, azért nem több mint rinyálás. A leírt esetekből süt, hogy a vendéglátós csak akadálynak tekinti a vendéget, nem tiszteli, a különcségeit problémaforrásnak látja. Pedig belőle él. A hülye vendég is vendég, nélküle nem lenne munkája, pénze. Első nap ezt kellene megtanulni a pincériskolában.

ebfül 2010.01.25. 13:14:58

@Jobb híján MDF-es: 30-as, jól öltözött, igényes, cégvezető vagyok, 7 számjegyű bruttó fizetéssel. Nem hiszem, hogy többet keresne nálam egy pincér! A jatt meg csak akkor jár csak, ha megdolgozott érte.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.01.25. 13:17:16

A leírt esetek szenvedő alanyai mind példaértékű pincérek, akik nagy szaktudással, szakmai odaadással és vendégközpontú gondolkodással rendelkeznek. Sajnos azonban az átlag magyar vendéglőkben nem ez a jellemző pincértípus, hanem a gúnyosan udvariaskodó, étlapot, kínálatot nem ismerő, ajánlani nem tudó, jattért markát tartó alak, aki minimum gyanús, de mindenképpen alkalmatlan a _vendég_látásra.

figyelem (törölt) 2010.01.25. 13:17:56

@Jobb híján MDF-es: Na, ezzel a véleményeddel szerintem sokan nem fognak egytérteni...

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.25. 13:21:02

A JATT NEM JÁR!

Amennyiben elmegyek egy étterembe, akkor a számla meghatározott százaléka a felszolgálási díj.
Tehát kifizettem az étel-ital fogyasztásomat, és a felszolgálást is.
Ha meg voltam elégedve a felszolgálással, akkor ADHATOK jattot, ha akarok.
Ez szerintem hab tiszta dolog, miért keverjük?
A plusz pénzért mindig tenni kell valamit, nem?

ebfül 2010.01.25. 13:22:29

@Jobb híján MDF-es: Arról meg nem is beszélve, hogy nem a ruha teszi az embert. Én semmi extrát nem várok a pincérektől csak hogy szolgáljanak ki időben, pontosan, tisztességesen. Nem kell bratyizni, nem kell poénkodni. Csak kérdezze meg kultúráltan, hogy mit kérek és azt hozza is ki, lehetőleg még aznap.
Egyetértek Nyekkel, nagyon felhígult a szakma, televan nyegle, bunkó pincérekkel. Tisztelet a kivételnek. Mert azért ilyen is van még.

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 13:26:16

"olt egy dúsgazdag vendégem,aki nagy jattokat adott.Csakhogy ennek ára volt mint kiderült.A feltétel az volt,hogy ellenvetés nélkül belém törölhesse a lábát,megalázhasson mások előtt.Mert hogy ennyi pénzért már ez jár neki.Nos lemondtam a borravalóról.Nem értette... :)"

Te éppen olyan gagyi pincér vagy akiket szídsz.

ebfül 2010.01.25. 13:29:07

@Közöd??: Szerinted az nem elvárható, hogy egy vendég is normálisan viselkedjen egy étteremben?

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 13:29:36

Egyszer meghívott egy ügyfelem étterembe, aki történetesen nagyon kövér volt, a pultnál a pincérek jól hallhatóan röhögcséltek rajta és kibeszélték a túlsúlya miatt. Mondtam neki mi lenne ha mi röhögnénk a végén? Miután jól meghajáltunk, felálltunk és egyszerűen kisétáltunk persze fizetés nélkül. Figyeltem hátha valamelyik utánnunk jön vagy szól, és azonnal ütök, de meg sem merték kockáztatni:-)

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 13:32:18

@Nödön: Mi a normális viselkedés? Egy étterem nem egyszerűen egy hely ahol zabálni lehet, egy jó étterembe kikapcsolódni járnak az emberek, ilyen helyen ha fizet kb úgy viselkedik ahogy akar. Ha én vagyok a tulaj nyilván azt a pincért baszom ki akinek nem teccik és ne vendéget.

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 13:33:12

@Nyekkk: látod ez már jobban hangzik:-) a vendégnek mindig igaza van

Hellg 2010.01.25. 13:33:17

@Nödön: Ez igy van.
Baratommal egy alkalommal elmentunk kiprobalni (kizarolag a konyha erdekel, a jo minosegu etelek) egy eleg hires, belvarosi etterembe, a Vaci utcahoz kozel. Ahogy mementunk, a pincerre ODAFIGYELTUNK.
O hatarozottan vezetett oda egy asztalhoz, ahova leultetett, majd ket perc utan vettuk eszre, hogy ez a legrosszabb hely, csak mivel magyarok vagyunk es nem ugy nezunk ki, mint aki nagy jattot ad, ezert MINDEGY. Folyamatosan kozlekedtek mellettunk. Mindegy, nem romantikazni mentunk, hanem enni.
5 perc utan, amikor mar az italokat kihoztak, akkor jottunk ra, hogy ez a DOHANYZO resz, ami azert nem volt olyan nagyon zavaro, mert nem dohanyzott senki, szerencsere kesobb se gyujtottak ra.
De azert erre ILLET VOLNA RAKERDEZNI.
Ugyebar tipikusan azok a nemdohanyzo normalis emberek vagyunk, akik erre NEM GONDOLNAK, mivel egy etteremben fosni a fustot a legeslegalja, ezt akkor se csinalnam, ha dohanyoznek, de mindegy.....

A pincer kesobb a mellettunk levo allolampat kapcsolgatta fel le, de ugy, hogy mosolyogva demonstralta a 10 meterre allo kolleganak (hangosan), hogy milyen szar ez, dobbantott, es akkor villant ki-be.... dobbantott megint.... tolunk 1 meterre.... probaltam a szemebe nezni, megiscsak uri helyen nem a kurvaanyjaba kuldtem el, pedig kellett volna talan.
Es mindemellett egy kulfoldi vendeggel erkezo masik vendegre is megjegyzeseket tett, hangosan, amiert az masodszorra merte megkerdezni, hogy tudnak-e valamit ajanlani, ami igazan magyaros.

Basszus, fizettem a kibaszott lazacert fejenkent 3-4 ezret, mivel nem ittunk borokat meg egyeb alkoholos piat, ezert eppen, hogy 10ezer alatt megusztuk, de azert valljuk be, a 10ezer Ft-t megkozelito ketszemelyes vacsora vagy ebed az NEM az a kategoria, ahol a pincer ilyen paraszt legyen.

Mit tehet ilyenkor az ember?
Kovetkezo alkalommal, ezutan mindig, csak azt nezem, hogy nekem hol lesz jo, a pincert ugy telibeszarom, ahogy csak kell.
Tudom, hogy amerre o iranyit, az csak neki jo meg kenyelmes. (Stb)

tárhejj · http://atarhely.hu 2010.01.25. 13:40:07

Az első párbeszéd tetszik :)

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 13:40:12

amúgy a bevezető beszélgetés is elég tapló, ha már képtelen egy olyan egyszerű ételt összeütni mint a szusi és mégsem szégyenli magát akkor talán ne hülyézze le a vendéget mert szusit evett volna

ebfül 2010.01.25. 13:40:18

@Közöd??: Ha a pincért szándékosan megalázza, az nem normális viselkedés. Ha a többi asztalnál ülő vendéget zavarja hangoskodásával, böfögésével, stb. az sem normális.

ebfül 2010.01.25. 13:42:03

@Közöd??: A szusihoz speciális alapanyagok kellenek, amit nem biztos, hogy minden étteremben tartanak. Ha nincs spagettitészta, a bolognai jó lesz csigatésztával is?

Hellg 2010.01.25. 13:42:23

@ÁkiBáki: Ez Magyarorszagon, a hugyosmalacok orszagaban ugy mukodik, hogy ha a pincer elkepesztoen rossz, akkor is adnak borravalot, mert "ugy szokas", aztan elmeselik mindenkinek, hogy milyen gaz volt az egesz, de a hulyebbje meg az is elmeseli, hogy borravalot is adott a vegen, mintha az fuggetlen lenne az elozmenyektol :D

figyelem (törölt) 2010.01.25. 13:45:10

@Hellg: már aki.Én csak akkor adok borravalót, ha elégedett vagyok a kiszolgálással.Ellenben, ha nem, akkor fillérre kiszámoltatom vele a visszajárót.

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 13:45:27

@Nödön: ha a többi vendéget zavarja az már tényleg gond. A megalázás nem tudom mit jelent számodra, de ha megfizeti...

Akkor magyarázza ezt el tisztességesen a vendégnek, vagy szerezze be az alapanyagokat, ne rakja ki az internetre, hogy a vendég volt a hülye. Nem is értem ezek szerint már az is hatalmas gond lenne ha valaki olyant akar enni ami nincs az étlapon? elképesztő rugalmatlanság.

Hellg 2010.01.25. 13:47:47

@Nödön: Kiderult a beszelgetesbol, hogy olaszosak, TEHAT olasz kajaalapanyagok varhatoak.
Ha ezek utan, mondjuk ABBOL megfelel a vendegnek, akkor ossze lehet utni, ha EZT KERI.

Latom, erosen Magyarorszagon szocializalodtal :D

Eszedbe se jut, hogy IGEN, a vendeg kerheti ugy is, csigatesztaval.

Azon nem vagy kiakadva, hogy a pesti pizzeriak 90%-ban melosok szaja ize szerint, magyar alapanyagokbol csinalnak olyan pizzat, aminek az olasz pizzahoz koze sincs? :)
De bezzeg a szorolapon meg az etterem elejen olasz zaszlo, italiano meg risztorante meg anyamkinja....

NoMojito 2010.01.25. 13:54:57

Én utoljára akkor hallottam a „vendégnek mindig igaza van” mondatot, mikor a kedves anyuka egy bilit rántott elő egy szatyorból és a vendégtér közepén rádobta a gyermekét. Szerinte ez teljesen rendben volt. Talán ma sem érti miért kellet távoznia.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.01.25. 13:56:33

@Közöd??: egyetértek azzal, hogy normálisan kell közölni a vendéggel, hogy pl. 'valóban, van tonhalunk, de a szusihoz szükséges többi alapanyaggal nem rendelkezünk, ezért nem is tudnánk olyan minőségű szusit készíteni, amelyet a vendégeink elvárnának. Ha szusit szeretne, akkor ajánlanám az X utcai X japán éttermet, viszont ha eljön hozzánk, tonhalcarpaccioval tudunk szolgálni, ami szintén nagyon finom'
valahogy így. A vendégnek nem akkor szolgálsz a javára, ha olasz étteremben szusit fabrikálsz neki. Ellenben egy átlag magyar étteremben nem így informálnák a vendéget, hanem vihognának a telefonba.

Emlékszem, amikor egy utas reggel ordítva köszöntött, hogy nem kapott tengerre néző szobát a szállodában, pedig rendeléskor külön kérte. És udvariasan el tudtam magyarázni neki, hogy mivel Drezdában vagyunk, ez sajnos nem megoldható, de ha megérkezünk Pestre, akkor mindenképpen a Dunára fog nézni az ablaka. Ennyi.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.25. 13:59:57

@Hellg: Igen, igaz. És amikor megkérdem, hogy akkor már miért is adtál, azt mondja: hááá, hooo, heee, hablaty.
Nem meri vállalni, hogy ha egyszer valami szar, akkor örüljenek, ha egyáltalán kifizetem.
Minden esetre, ha nem ízlik valami, akkor az első falat után visszaküldöm, és ott be is fejeztem. Nem kell helyette másik. Köpködje a szakács a saját ételét otthon.
Mert ez is benne van, ismerve az asztal "másik oldalán" állókat.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.25. 14:19:52

Ja és javaslom egy másik poszt írását is, mondjuk "Bunkók a vendéggel a pincérek" címűt.
Avagy "Lehúzunk, mint paraszt a gatyát" csak, hogy illeszkedjen az előző címéhez.

Hellg 2010.01.25. 14:22:26

@Rékuc: 'valóban, van tonhalunk, de a szusihoz szükséges többi alapanyaggal nem rendelkezünk, ezért nem is tudnánk olyan minőségű szusit készíteni, amelyet a vendégeink elvárnának. Ha szusit szeretne, akkor ajánlanám az X utcai X japán éttermet, viszont ha eljön hozzánk, tonhalcarpaccioval tudunk szolgálni, ami szintén nagyon finom'

Hat, ilyet TUTI nem hallasz Magyarorszagon :D
Meg hasonlot se!

De nem is ezen vagyok kiakadva, a lumpenek meg parasztok orszagaban.
Hanem azon, hogy az 5 csillagos helyeken is proletarok az alkalmazottak. 5 csillagos arert!

figyelem (törölt) 2010.01.25. 14:23:52

@ÁkiBáki: nem rossz ötlet:-)Én meg javasolnék 1 szavazást, hogy melyik szakma müvelői a legbunkobbak?Jó, a rendőrnek előnye lenne, mert az alanyi jogon bunkó:-)

Közöd?? (törölt) 2010.01.25. 14:32:13

@Rékuc: így van! bár nem értem miért ne kaphatna akár szusit is egy olasz étteremben, ha kéri és az megoldható. az étterem a vendégért van és nem az "olasz" cimkéért, szerintem.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.01.25. 14:37:24

@Közöd??:

"miért ne kaphatna akár"

Nem túl életszerű, ilyen erővel bárhol bármit rendelhetne a vendég, étlap sem kellene, esetleg az alapanyagok felsorolása! :-)

ebfül 2010.01.25. 14:38:52

@Hellg: miért te nem Mo-on szocializálódtál? Az olaszországi olasz étteremben sincs szusi. Ha én szusit akarok enni, és jót, akkor eszem ágában sincs egy olasz éttermet felhívni.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.25. 14:46:54

@Hellg: tudod nem az a baj, hogy proletár, mert senki nem tehet arról, hova születik, de az már igen, hogy csak úgy süt belőle a gyűlölet, és utál azért, mert te ott vendég lehetsz.
Na ezzel a mentalitással tették ezt a szakmát erre a szintre, ahol most van.
Tisztelet a kevés, nagyon kevés kivételnek.

@figyelem: támogatom. Az első hely már elkelt:-)

figyelem (törölt) 2010.01.25. 14:53:23

@ÁkiBáki: :-)És a 2.?Benzinkutas vagy pincér?:-)

Hellg 2010.01.25. 15:00:18

@Nödön: Probald meg felhivni az olasz ettermet es probald ki, hogy valaszolnak. Ne Magyarorszagon :)

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.01.25. 15:06:06

@Közöd??: és mi a helyzet akkor, ha az olasz szakácsnak gőze sincs, hogy kell szushit csinálni? ha nincs megfelelő rizse, szójaszósza, rizsecete, nincs a kamrában nori, se wasabi, se gyömbér, a tonhala pedig tegnap esti fogás, szóval sütve még jó, nyersen már nem? hasonlóan, egy japán séftől is badarság pizzát kérni. valószínűleg még friss bazsalikomja sincs, nemhogy kemencéje.

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.01.25. 15:11:44

@figyelem: nem maradhatna ez egy költői kérdés? a szakszervezeti tagok már készítik a rohadt paradicsomokat a kapumnál.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.25. 15:12:07

@figyelem: Ó ma már nincs benzinkutas. Benzin árusító van. Aki ott áll keresztbe font karral, a maga felsőbbrendűségének határozott arckifejezésével a shop előtt és méla undorral szemléli, ahogy beleöntöd az általa felvizezett szélvédő mosó folyadékot az autódba.
Aztán bemész fizetni, mondod, hogy beöntöttél egy mosófolyadékot is, majd az öt cm-es műkörömmel, lámpaernyő szerű műszempillával és 90-es plasztikkal mellesleg feltöltött maca azt mondja: és a doboz?
Mire te: hát a szemétben.
Mire ő: háát akkor most hogy ütöm beee?
Mire te: ahogy kívánja.
Mire ő, bele a mikrofonba, már ha van: Béla hozzál be egy ablakmosót, mert a vendég kidobta!
Béla be, odaadja, mindenki téged néz, ők ketten különösen undorodva, aztán fizetsz, és elmész azzal, hogy most tankoltál itt utoljára.

Ja, és te vagy a paraszt. Hát persze.

Bocs az OFF-ért.

Hellg 2010.01.25. 15:19:00

@Sákovics Diana: Na latod, erre mondom, hogy ez a Magyarorszagon szocializalodas hatranya, nem viccbol mondom:

Azt kell megerteni, hogy egy vendeglatosnak KOMMUNIKALNIA kell a fizeto vagy potencialis fizetovendeggel.

Mindezt meg lehet mondani szepen a telefonba, gyorsan ra lehet terni, hogy milyen EGYEB dologgal ALLUNK RENDELKEZESERE A KEDVES VENDEGNEK es nem pedig egy netes posztra odabofogom, hogy "hat ma megen mekkora hulyebarom jott" mint Al Bundy estenkent.... tetszik erteni?
Az a jo vendeglatas, amikor nem jon zavarba a pincer, a telefonosdiszpecser, sot, adott esetben odamegy a szakacshoz, ha nem tudja, mi van, egyeztet, megprobalja megoldani, hogy a vendegnek vagy a sajat otlete alapjan, vagy ha azt nem lehet, akkor valami mas modszerrel, de KI LEGYEN NYALVA A SEGGE, mert AZERT FIZET!

TETSZIK ERTENI? Annyira egyszeru...

figyelem (törölt) 2010.01.25. 15:22:10

@Sákovics Diana:Oksi:-)LOL
@ÁkiBáki:Velem még a 90-es években történt egy benzinkútnál olyan,, ami csak a vigjátékokban fordul elő:a maca kivette az óvszert a kosaramból, majd megkérdezte a kollegájától, hogy mibe kerül..a gond csak az volt, hogy a kihangosítót is bekapcsolva hagyta, így az összes ott tankoló ezen röhögött:-)Én is bocs az OFF-ért.

ebfül 2010.01.25. 15:27:25

@Hellg: Akkor ennyi erővel Suzuki kereskedésben is oldják már meg, hogy ha BMW-t akarok venni. A kommunikációs résszel egyetértek, de te meg fogadd el, hogy vannak éttermek, amik speciális ételekre szakosodtak. (olasz, indiai, japán) Ők jó esetben ebben jók és ha mást akarsz, akkor miért ne mennél olyan helyre, ahol meg abban profik. És ezt most nem arra a helyzetre értem hogy van-e párizsi szelet. Mert az nyilván egyszerűbben megoldható.

Hellg 2010.01.25. 15:33:41

@Nödön: Asszem feladom.

EZ MAGYARORSZAG. Menthetetlen.

Tehat akkor most mit akarsz kihozni? Amit a morgo posztolo? Hogy JA MEKKORA HULYEK VANNAK?

Ja.
Vannak oltari iszonyatos hulyek. Csakhogy ezek nem az utcan szembejovo hulyek, hanem FIZETOVENDEGEK.

TETSZIK ERTENI?
Vagy komolyan nem?

Ugy latom, nem

ebfül 2010.01.25. 15:51:07

@Hellg: Olvasd már el, amit a legelejétől írtam ,kedves! Hogy mennyi bunkó, nyegle, jópofizó, lenéző pincérrel van Mo-on az embernek dolga. Azzal kezdtem, hogy nincs hülye vendég, csak hülye pincér. És egyáltalán nem értek egyet a posztolóval. De a bizalom és a megbecsülés kölcsönös fogalmak.

ebfül 2010.01.25. 15:53:45

Ez is egy olyan szakma, ami jól felhígult, pedig régen ennek is becsülete volt. Ahogy a vendégnek is. Ma már mindegy mi a foglalkozásod (orvos, fodrász, tanár, cégvezető, utcaseprő) biztos, hogy hülye vagy, aki nem dolgozik, csak a szája jár. Na nekem ezzel a felfogással van bajom. de nagyon!

sorica123 (törölt) 2010.01.25. 16:01:43

@Iridium: nekem fehérmogoatóként meg 'nagyon-nagyon gáz' volt marék diókat meg háromnegyed adag raviolikat kidobálni, mert a ház sajátossága az volt, hogy kurvanagy adagokat adtak (jó, az én ebédem is akkora adag volt becsületükre legyen mondva), viszont a vendégek nagyon ritkán bírták mind megenni.
@kakamatyko: meg 3,5 óráig ültetik a vendéget? Vagy ezt én néztem be?
@Hellg: na ez lett volna egy kompetens válasz. Ebben a szakmában archaikus mosoly és birkatürelem szükségeltetik, mert a vendég is ember, hatszor visszakérdez, fáradt, nagyothall, vagy csak szimplán szociopata. Előfordul, nagyon durva eseteket (pl akik a többi, szintén fizető vendéget zavarják) lehet kirakni, a kekec kategóriához meg a fent említett birkatürelem szükségeltetik. Ha az ember súlyosan allergiás a hülyeségre, neurotikus vagy tele a töke a gazdagokkal (mert ő nem az), akkor ne pincér legyen, hanem bármi egyéb. Elég sok szakma van, pont ugyanolyan nehéz minddel elhelyezkedni:)

sorica123 (törölt) 2010.01.25. 16:05:18

fehérmogoatóként = fehérmosogató

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.01.25. 16:57:38

@Hellg: a posztoló nem morog semmin. csak leírt egy-két sztorit illetlenül viselkedő emberekről. ennek a hülyeséghez semmi köze.

lehet, hogy naiv vagyok, de szerintem akkor működik jól a világ, ha képesek vagyunk tisztelettel és egy minimális empátiával állni a másikhoz, függetlenül attól, hogy ki fizet és ki szolgáltat. az, hogy én adom a pincérnek a jattot nem jogosít fel rá, hogy bunkó legyek, sem arra, hogy elvárjam: tanulja ki fél órán belül a szakmájának egy ismeretlen területét (pl.: szusi készítés). persze cserébe én is azt szeretném, hogy kedvesen álljon hozzám, és a lehetőségeihez mérten a legjobban végezze a dolgát.

bruno0621 2010.01.25. 17:09:20

@Közöd??: majdnem, de nem egészen. Pl nem hozol be kutyát, csak jólneveltet, nem dohányzol a nemdohányzó részen, nem zaklatod a többi vendéget, nem bántalmazod tettlegesen a személyzetet és a többi vendéget.

bruno0621 2010.01.25. 17:12:14

@Hellg: nem tuti, nálam kb. ezt hallanád

Rocko- 2010.01.25. 19:14:49

jó post!

azt pedig csak igazolni tudom hogy hülye vendégből (ügyfélből) nagyon is sok van.
viszont hajlamosak őket megjegyezni a vendéglátósok, és nem lesz jó a revans!

julia123 2010.01.25. 22:31:27

@Plumper: Engem, nem is annyira az árak zavarnak, bár a holland barátom szerint, aki/pincér" volt, és akinenek a nyugdíja ötszöröse az enyémnek, itt is ugyan annyi a kaja, mint ott, hanem az hogy sok vendéglőben nem ismerik a higiéniát. Ha egy fél évben egyszer elmegyek vendéglőbe, akkor ott kezdem, hogy bemegyek a WC-be. Ha olyan, akkor , nem is rendelek.10-ből 9 olyan!!

kovácspéterke 2010.01.26. 11:11:30

@Közöd??: Te a cukrászdába is steaket kérsz igaz, mert egyszerű, nem? Hülyegyerek

Girl_18 2010.03.18. 20:45:53

Sziasztok!
Lehet egy olyan kérdésem,hogy ha egy pincérnek "tetszik" ,szimpatikus egy vendég ,akkor flörtölhet,kikezdhet vele?Ezt nem tiltja valami szabályzat?????

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.03.18. 21:03:26

@Girl_18: Azt hiszem nem tiltja semmi, maximum az étterem belső szabályzata. Rossz tapasztalat?

Girl_18 2010.03.18. 21:10:17

Szia!
Hát ...nem,csak nemrég voltam egy étteremben ahol egyfolytában "nézett " az egyik felszólgáló....és nem tudtam mit csináljak ,annyira zavarban voltam...

Daniella23 2010.05.16. 12:50:49

Sziasztok!
Arra lennék kíváncsi,hogy egy pultos csak a "pult mögött van "vagy előfordul hogy néha ő is felszolgál?

István Nárai 2014.03.11. 23:42:37

Szép is az , ahogy a láthatóan laikus megmondó-emberek kitalálják hogyan is kell napi 14-16 órában megfelelően kommunikálni minden jött - menttel és közben érzi sorsa kiszolgáltatottságát 4 órában bejelentve. Mo -n nagyon berögzült , " a vendégnek mindig igaza van" tétel , ami , mivel a nagytöbbségünk kultúrálatlan a visszájára is fordult. A felszolgáló pincér és nem felszolga ! Az okosak meg üzenem tessék beállni egy jó 40 fokos napon a teraszra tolni a pályát teljes feketében , nyakkendőben futni és mellette még legyél szimpatikus is . Szép magyarsággal: TETSZIK ÈRTENI?

vitto 2014.03.12. 13:31:38

@szcsongor: mert akkor menj el egy salátabárba, ne foglald az asztalt a többiek elől, akik nem csak sznoboskodni járnak étterembe.....

Geriii 2014.03.12. 16:33:03

@Decsibácsi: Igen az adagok...az adagoknak meg van a maga szerepük persze ellehet menni egy csárdába hatalmas "egytál" ételt enni és viszlát de ezeknek a kis adagoknak pont az a szerepük hogy ne lakjon jól az ember 1 fogástól hanem egyen többet...pont az ilyen üzletekben amikben alkalmazzák ott egy menüsor 5 fogásnál kezdődik pont ezért h meglegyen ennek a színvonala és persze mindent megtudjon enni, azokhoz külön hozzá illő italt inni. Pont ez most a divat a vendéglátásban hogy svájci tányérra kis adag ételt precízen diszítve/tálalva kerüljön a vendék elé..persze én is jobban szeretem ha viszonylag olcsón jövök ki és degeszre ettem magam de ha betéved egy ilyen étterembe ne szidja azért mert magasabb színvonalat képvisel hisz a vendéglátásban ez képviseli a magas színvonalat és az angol felszolgálás de ebbe ne menjünk bele..:)

Szaki bá 2014.03.12. 19:25:54

@Mrs. Jackman:
@Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt):
Lehet ,hogy évek óta ismeri...
Miért ne tegezhetné? Lehet ,hogy pont azzal "sérti" meg ha nem tegeződik.
Minek kell más asztalát nézni ,hallgatni?

Szaki bá 2014.03.12. 19:30:42

@Daniella23:
Hely ill. helyzet függő.
Van olyan hely ahol másképpen nem müxik az elszámolás miatt.
De van olyan is hogy valaki bent marad megbeszélés alapján.
Általában a hölgyek. Jobban eltudják viselni a mosogatógép "hangját":D
Meg hát a pult kevésbé megterhelő.

Szaki bá 2014.03.12. 19:39:46

@Hellg: Mit tehet ilyenkor az ember?
"Kovetkezo alkalommal, ezutan mindig, csak azt nezem, hogy nekem hol lesz jo, a pincert ugy telibeszarom, ahogy csak kell.
Tudom, hogy amerre o iranyit, az csak neki jo meg kenyelmes. (Stb)"
Ez azért nem biztos. Meg kell próbálni pozitívan gondolkodni.
Ha arra gondol az ember tuti "rossz helyet" kapok,kapunk. Akkor az úgyis lesz.
Van olyan egy étterembe egyáltalán hogy, "rossz hely"?
Hát szerintem nincs.:D

Szaki bá 2014.03.12. 19:44:35

@Hellg:
"de KI LEGYEN NYALVA A SEGGE, mert AZERT FIZET!"
Szerintem azért fizet amit megevett ill. ivott.
Vagy?

Szaki bá 2014.03.12. 19:54:00

@István Nárai:
Kedves István!
Pár év után ennek már rutinból kell menni.
Az asztal kiszolgálás menete egy idő után már olyan: Mint amikor teljesen máshol járnak a gondolatok ,de mégis kiveszem a kulcsot a zsebemből és kinyitom az ajtót.
Ez olyan ösztönösé válik mint a levegő vétel.
Nem igényel különösebb "agyi" aktivitást.
Röviden rutinból megy!
Rutinból tudsz kommunikálni,nem tud "felhúzni" a vendég.
Valami pozitívra kell gondolni család ,fontos esemény és már észre se veszed....
De ezt is gyakorolni kell...:D

Boni82 2014.03.13. 13:44:48

@huntdown: Teljesen egyet értek,itt változni nem fog a helyzet. Az éttermek nagy része(tisztelet a kivételnek) nem a jó szakembert keresi,mert azt meg is kellene fizetni,de akkor mégis kikkel dolgoztatnak?! frissen végzettel tapasztalatlan(jár a támogatás), plaboy nyuszi kinézetű lányokkal,akik üresfejűek,szakmához nem értenek,de a tulaj a külsejétől várja az étterem fellendülését.Aki nem mer elmenni szabira,ha kell 30 napot lehúzatnak velük,napi 14-16 órában,aki nem mer szólni semmiért(hisz a főnök mindig mindent tud)Ha már itt tartunk főnök,nagyon kevés olyan vezető van,aki szakmabeli,helyette akad jópár olyan aki,nem tisztességesen szerzett vagyonnal álcaként éttermet vezet,vagy csak apuci adott neki egy kis pénzt.
Végezetül egyszer engem azért rúgtak ki étteremből,mert a nagyon tanult főnököm kérésére nem vágtam át a vendéget.nem adtam el(nem ajánlottam) az egy hetes rétest.És még sorolhatnám reggelig.

István Nárai 2014.03.14. 01:07:20

Tisztelt Szaki bá !
Egyetértek a rutin dolgával , én csak arra szeretnék rávilágìtani , h hová jutott a "szakma" és annak megitélése .
A keserűség beszél belőlem és az elmúlt 17 kemény munkával töltött évek tapasztalata , amiből jó , ha összesen 5 évet feltudok hivatalosan mutatni.
Ez csak a jéghegy csúcsa.
Kevés olyan kollégával találkozom , aki valóban a vendéglátásban képzeli el a jövőét.
Felháborodás az van a kötelező szervìz - dìj okán , normál fix bér az viszont nincs az esetek 87 % -ban , kivéve , ha valamelyik nagy hotel alkalmazottja vagyunk , az még vállalható családdal is , mert kiszámìtható.
Elvárások persze vannak , minden oldalról és veled azt éreztetik h neked van szükséged a munkáltatódra , de ő bármikor lecserélhet téged , hisz a jogaid minimálisak !
33 évesen ki kell kéredzkednem wc -re , és nem tarhat tovább 4 percnél !
Méltóságunk a sárba tiporva sok esetben .
Ne lepődjünk hát meg a mentàlis és drog / alkohol problémával küzdő vendéglátósokon , hisz nehéz kenyér ez .
Sorolhatnám még , de felesleges , hiszen valószìnűleg a hiba bennem van , megfáradtam és nem tudom merre tovább ...

Pozsenai bácsi 2014.03.14. 10:11:37

Mivel vendéglátós voltam, tudnék mesélni én is... de nem.

Alapigazság, minden igazi vendéglátós helyen, az egész világon: a vendégnek mindig igaza van. Hiszen belőlük élünk...

Pincér pedig roppant kevés van már. Mert ez már - sajnos - nem szakma. Ma felszolgálók vannak, akiknek az esetek jelentős részében - még jó helyeken is így van - gőzük nincs a szakmáról. Sajnos. Egy igazi pincér egy nagy asztalnál sem tesz fel olyan bosszantó kérdést, hogy: hova lesz a marhapöri? (Ez egy nagyon drága helyen történt nemrég velünk)Mert a pincér tudja, ki mit rendelt. Az éttermi fogyatékos felszolgáló meg nem. Egy pincér soha nem kérdőjelezi meg a vendég étel vagy italválasztását, felhúzott szemöldökkel, azzal, hogy: Uborkasalátát káposztás cvekkedlihez???? vagy Bélszínhez sört??? ilyent csak egy éff tesz...

Nem csak a vendégek egyre hülyébbek, a vendéglátósok is. Szerintem.

Így múlik a világ dicsősége...

baranyiné 2014.03.14. 11:28:59

A bunkó vendégröl én is tudnék élö példát mondani és vele együtt pincérröl is....ráadásul kollega....törzsvendégek járnak hozzánk évek óta....válogatnak szinte mindig reklamálnak és egyszer beüzenték nekem a szakácsnak hogy szopjam le....na mondom kimegyek megkérdem a társaságot hogy ugyan melyiket....erre közli a pincér kollega hogy ö ezt nem mondja el a vendégnek....én meg mondom akkor minek hozod be ha nem viszed ki????

2014.03.15. 06:30:12

Kedves Posztiro!

Nem csak a pincerek szivnak a taplokkal. A tobbseg mashol is ilyen. 7 ev recis palyafutasom alatt annyi taplo, kicsinyes, fillereskedo, trukkozni probalo paraszttal talalkoztam, mint amit a jelenlevok osszesen nem fognak latni.

Az etteremmel ellentetben, a recepciora csak baj eseten jonnek es idot sem adva, azonnal kovetelik a nyomoruk megoldasat...Jatt nuku, ha megoldod, cserebe vagj mindenhez egy jo nagy mosolyt :)

Top 3 soher nep:
1.Angolok
(akkor sem facsarsz ki beloluk egy centet se ha 2 csillaggal job a szerviz mint ahova betert. Gyarilag bennuk van a gyarmatositos hangulat, eszerint kezelnek minden kiszolgalo szemelyzetet a pincerektol a recepciosokon at a szobalanyokig). 4* csillagon a legolcsobb szobat foglalja be booking.com-tol olcsobb aron es hajnal 4kor szobaszervizt rendel! Nyilvan nem tudom hol el, de nehany nevesebb hotelt leszamitva (aminek az arat termeszetesen nem ohajtja kikohogni) nincs szobaszerviz, mert evente 5 majom probal a szombati buli utan reszegen belszint enni...
Kicsekkolaskor a sajat kezuleg alairt baros csekket nem hajlando kifizetni, mert azt o nem itta, de legalabbis nem emlekszik ra! Mindezt egy 1hetes 4000 frankos sielos pihenes utan.

2. Nemetek
Anyjukat eladnak 5 centert. Kulonosen vilagbajnok fajta az NDK-s. Bar tudjuk, h 90-ben egyesultek, megis latasbol meg lehet mondani, hogy a tag keletnek. Aztan mikor kinyitja a szajat es meghallom azt a csodas lipcsei hangzast, menten konny szokik a szemembe. S megjegyzem, rajuk figyelni.
Mikor hajoztam, a kedvenc nepsegem volt. 1-2ezer euros 1hetes hajoutaknal, tuti volt, hogy 7 palack vizbol, amit a szobalanyok felirtak 1-2ot reklamalni fog az ut vegen. Ha a szamlaja 19.95 volt, garantaltan megvarta azt az 5 centet. Nyilvan a recepcio nem az a hely, ahol borravalot fog adni az ember, de ha ut kozben volt nyomora amit megoldottunk (puhabb/kemenyebb parnat ker, extra takarot stb. tehat ki van nyalva a segge) akkor illene otthagyni par gombot, mert a dankeschön-nel teli a padlas, a pince, meg a spejz...
3. Franciak
Igazi arrogans faszfej nepseg. Borravalot hirbol sem ismerik. Mentsegukre legyen mondva, hogy hosszu a kivansaglistajuk, de legalabb a vegosszegen nem ciganykodnak. Garantaltan ugy bannak veled mint a kutyakkal.

Top 3 kedvenc:

1.Amcsik.
Olyanok mint a nagy gyerekek es ha tudsz banni a gyerekekkel, akkor 20% uti a vegen a markodat. Ha nem tudsz banni, akkor veged van es orulsz, ha megszabadulsz tole. Vegigkommenteli a netet a neveddel es a hely nevevel, lehuzva a minoseget a padlora.
2.Svajciak.
Nem olyan jattolosak mint az amcsik, de ha jol van veluk banva adnak szivesen. Jomodu orszag, nagy borivok es hihetetlenul tisztelettudo nepseg. Imadnivalo nepseg vendegkent es kollegakent egyarant.
3. Ezen hosszasan kellett gondolkoznom...Eszaki nepek kozul barmelyik. Finn/Norveg/Sved. Szinten tisztelettudo, de mar csak mertekkel jattolo, intelligens nepseg. Konnyu veluk is egyuttmukodni.

A legtobb trukkozo mindegy, hogy milyen anyagi osztalybol erkezik, mind egyet akar: nyerni a a ceggel szemben, a ceg karara. Oket kizarolag ez motivalja. Szamukra ez jatek, kejes orommel a vegen. Ahelyett persze, h a 220-at nyalogatna :). Mindegy mi a nyereseg, ingyen kaja, ingyen ejszaka, ingyen upgrade egy jobb szobaba vagy szebb kilatassal...

Sztem a legnagyobb emberi tahosag a turelmetlenseg. Meg sem varja, hogy reagalj, belevag a szavaidba. Nem tudod elmondani azt nehany mondatot, h megertse a paraszt fejevel, amit minden 5 eves is mar alapbol tud (van ipad-je, de nem kepes csatlakozni a free_(hotel vagy hajonev) nevu halozathoz. Nem kepes a tv-t/hutot/klimat/zuhanyt kezelni!
Annyi eletkeptelen ember letezik a foldon.A jozan eszt nem adjak a bankokotegek melle :(

kene irnom egy regenyt, asszem :D

A fopicnernek meg az lenne a dolga, hogy a parasztokat megregulazza. Ha ez neki nem megy, alkalmatlan a feladatra. Ha fel, hivja a menedzsert es az majd rendet rak. Senkinek sem kotelessege elturni semmit. Emberek vagyunk, ahogy a vendeg is. O azert fizet, hogy egyen egy jot, jo kiszolgassal, kellemes helyen. Ebben kurvara nincs benne a paraszt viselkedese. Jellemzoen persze a kisebbrendusegi komplexussal rendelkezo hirtelen felkapaszkodott arcok szoktak a primet vinni.

A legjobb merce, ha megnezitek hogyan lep be egy helyre. Mar sokat elmond rola. Aztan, jon a masik udvozlese. Ha ezen a ket szinten jol teljesit, orom lesz kiszolgalni. Ha pavakent toppan be es arcoskodva kozelit, mert o a jani, mar biztosan veszett ugye van, pedig meg nem is tud rola...Pusztan azt rontotta el, hogy nem tekintett egyenrangu felnek, aki by default segiteni szeretett volna a nyomoran. Egy koszonom pedig meg senkit nem vitt csodbe ;-)

Ja es ha akinek keves a kaja amit a tanyeron osszemaszatolnak, ne menjen gourmet restaurantba (michelin es gault millau pontozott helyek kiesnek) hanem maradjon meg a petrezselymes tortkrumpli-olajban tocsogo rantotthus szinvonalon. Mindenki masnak: www.stmoritz-gourmetfestival.ch/en/

Szaki bá 2014.03.15. 12:09:21

@István Nárai:
Tudom miről beszélsz.
De erről a " rendszer" tehet.
Miért? Mert " hülye".
Elhiszi hogy 3-4 (szak)ember eltud vinni egy vendéglátóegységet, heti ( jó esetbe) 84 órás nyitva tartással.:D
Plusz még 1-2 hétvégi rendezvénnyel.
A rendszer szemébe nem is tudom "Sztahanovok" dolgoznak:D 1 szaki kitol 80 ember:D
A cégek meg nem szeretnek fizetni.A jelszó a legtöbb helyen hamar ,gyorsan, sokat- a lehető legkevesebből.
Nagy szállodák ( ahogy hallottam ) ilyen -olyan jutalékokkal tolják meg a fizut amit különböző indokkal ( 8 órás munkaidőbe csak 7,5 mosolyogtál) meg vonják.
Bár soha nem dolgoztam ...csak hallottam!
Un. maszekok ...Hát igen külön kategória itt jellemzőbb a "profitabb" orientáltság.
Ennyit kapsz a többit "varázsold össze".
A hozzá szólások egy részébe benne van egy olyan negatív dolog ,hogy ezért vagy azért jattot.Hát igen jattot!!!!
Kivétel nélkül úgy veszik fel a pincéreket ,hogy alap+ a jatt!
Helló! + a JATT ez be van ígérve....Számít rá az ember.
Nem rég olvastam egy cikket a szakmák besorolásáról....
Tudjátok milyen kategóriába sorolják a felszolgálót és a szakácsot?
Közepesen nehéz fizikai munka!Megjegyzem a bányász( minden tiszteletem az övék) nehéz fizikai munkások...
Tehát akkor miről beszélünk?
Kedves Laikusok megkérlek bennetek írjátok meg mennyi fizut adnátok a következő 1 hónapos teljesítményért:
1 hét:60 óra/ hét
ebből kb. 28 óra péntek, szombat éjjel
bál v. lagzi.
2. hét: Kb. 60 óra/hét
Nincs "éjszakázás" csak belenyúlsz egy hosssssssssssssszú:D hétvégébe péntek szombat vasárnap....
3-hét kb. olyan mint az első:D
4.hét kb. olyan mint a második:D
Lehet pár óra mínusz.
Vehetünk figyelembe olyan dolgokat is hogy 5-6 órát alvás dög melegbe reggel 8-tol d.u. 3-ig:D Hétvégén:D
A válaszokba ilyen dolgokat ,hogy pl. kedves volt ,jó benyomást keltett a szaki stb.
Tudom nehéz ezeket a dolgokat kiszűrni de léci próbáljátok meg.
Köszönöm
Kíváncsian várom a hozzá kulturált hozzá szólásokat.Köszönöm
Picit hosszúra és összetettebbre sikerül mint kellett volna

2014.03.16. 22:58:00

@Szaki bá: koszonom ;) igyekszik az ember fia...

wehh 2014.03.17. 10:46:39

Pincérek is nagy proszterek tudnak lenni, előadják a nagy bajnokot, közben élből hülyének néznek, mert mondjuk úgy gondolják: nem úgy vagy öltözve, a hely szelleméhez, és a tsai,nem vagy elég strici, ócska és menő, élből kiszagolja. Álszenten oda sportol, aztán úgy kezel, mint egy szaros hipstert. Ilyenkor lehet azért őket jól leszarni, majd borravaló nélkül, tszetesen (adott esetben) többet nem menni a kikapirgált kis szemétdombjukra. Úgy is téma leszel, meg örülnek, ha nem látnak.

Zsanett Kerek 2014.10.26. 20:07:14

@ebfül: 1.Hülye vendeg nincs: DE VAN!!!!!

Zsanett Kerek 2014.10.26. 20:13:46

@Közöd?? (törölt): Erre a kommentre csak annyit tudok mondani , hogy valoszinüleg meg nem ettel sushi-t!!! Ha van egy OLASZ etteremben tonhal az azt jelenti hogy van sushi rizsük is, van rizsecet is (alap az olyasz konyhan!!!! :D)igaz????? Sushi: szaritott alga wasabi stb..! De mivel vendeg vagy igazad van!!!! Gratulalok!!!:D

Canada11 2015.03.05. 12:40:20

Akkor így lemaradva,én is hozzátennék :)

Sajnálatos módon én is "kontár"-nak számítok ebben a szakmában.. 7 éve csinálom a pincérkedést,szakmai végzettség nélkül!
Mentségemre legyen mondva,hogy nagyon szeretem csinálni!
Nah de!
Mint sokan írtátok,az éremnek két oldala van.
A pincér azért van ott,hogy kiszolgálja a vendéget,a vendég pedig azért van ott,hogy jót egyen,és megkapja azt a kiszolgálást,amit a helytől,és a pincértől elvár.
Azaz ha nem lennének pincérek,akkor akkor nem lenne vendéglátó hely,ha pedig nem lennének vendégek,nem lenne munkahely a pincéreknek.
Így tehát mindkettőre szükség van,és mindkét fél számára kijár a tisztelet.Ha másért nem is,de emberi mivolta miatt biztosan!

Ha én megadom a tiszteletet a kedves vendég felé,én is elvárok némi tiszteletet felőle.

A jatt-ról csak annyit,hogy én személy szerint soha nem vártam el!
Ha bejött egy család pici gyerekekkel,és vittem nekik rajzlapot,meg színes ceruzákat stb, azt nem azért csináltam,hogy jatt-ot kapjak! Sokszor van olyan,hogy ismerős családokkal találkozok,és a gyerekek,illetve a szülők megismernek! A kedves kiszolgálást,én azért csinálom,hogy a vendégek úgy jöjjenek be hozzánk,mintha otthon lennének,és egy személyi pincérjük lenne!

Innen szeretnék kitérni erre a Sushi-s dologra is! Az tény,hogy az ember amit tud,megpróbál megoldani,de egy étteremben azért van étlap,hogy a vendég tudja,hogy milyen ételeket választhat,és milyen árban.
Bizonyos keretek között minden megoldható!
Azt azért lássuk be,hogy aki bemegy egy étterembe,előtte tájékozódjon,hogy ott milyen ételek vannak!
Minden helyen meg tudják oldani,hogy köretcsere legyen,vagy valamelyik húst roston sütés helyett panírozzák,de azért mindennek van határa.Gondolok itt arra,hogy mikor az ember bemegy egy telt házas étterembe,ott variál,és túl messzire megy,érdemes belegondolni,hogy a konyha fel van-e készülve arra,hogy azt is időn belül meg tudja-e tenni,amit ő szeretne kérni?

Másrészt,vitába szállnék azzal is,hogy a pincér jegyezze meg ,hogy ki,mit kért?
Példának tudnám említeni az én esetemet.
Az étteremben,ahol dolgozok,télen csak a belső rész van üzemben,ahol egyedül vagyok.
Ez 15 asztalt jelent,amiben van 2 fős,4 fős,6 fős...
Nem egyszer volt olyan,hogy mind a 15 asztalt nekem kellett kiszolgálni,és sajnálatos módon nem tudtam megjegyezni mind az 58 főnek az ételét fejben.
Szerintem egyáltalán nem nagy gond,ha a pincér,mondjuk ily módon : Kinek adhatom a "......."-ot? , rákérdez,hogy ki rendelte.
Ha a kellő tisztelet,és hangnem megvan,senki nem veszi zokon!

Az adagok,és az értük kért ár szintén változó!
Helye válogatja! dolgoztam olyan helyen,ahol 20 dkg-os húsokat adtunk minimum,és a köret se volt éppenséggel kis adag,ráadásul nagyon jó áron!
Volt már olyan hellyel is dolgom,ahol alig érte el a húsok súlya a 10-12 dkg-ot,és a köret valami ocsmány volt,és nem volt pofám lerakni annyiért a vendég elé! (megjegyzem hamar eljöttem onnan!)

Mindent összefoglalva:

Nem a papír a legfontosabb ahhoz,hogy valaki jó pincér legyen.
Nem a pénz (jatt) a legfontosabb,hogy valaki jó vendég legyen.
Nem az adagok és az ár a legfontosabb,hogy egy hely jó legyen!

Mindenki nézzen magába!
Aki pincér,az legyen türelmes,és akármilyen mogorva a vendég,kedves,mert ebből van fizetésünk! Ráadásul lehet,hogy legközelebb kedvesen tér vissza ( tapasztalat )
Aki pedig vendég,az pedig abba is képzelje bele magát,hogy a pincérek naponta akár 50-60 km-ert is legyalogolnak nap 14-16 órában,a számolástól,és az asztalok memorizálásától pedig szellemileg is elfáradnak,ráadásul több 100 emberrel kell,akár percenként váltogatva más módon,beszélni! (persze kedvesen,de megtalálva a közös hangot!)

Aki pedig abba szeretne belekötni,hogy nincs meg a végzettségem róla,annak elmondanám,hogy azért 7 év alatt már én is tanultam egyet - smást!

Csaba Bercsi 2015.03.05. 21:36:05

@gumicukor1: A pincér nem a vendégért létezik, van, hanem egy szolgáltatást nyújt.Panaszkönyv meg nincs.

SzTimi85 2015.08.10. 15:45:23

Most találtam ezt a cikket, mi szerint a mobil lesz az új pincér. Félnünk nem kell (egyelőre) nem veszítjük el az állásunkat az okostelefonok miatt, de a dolgunkban nagyban megkönnyíthetik. Olvassátok el a cikket
www.vendeglatoprogram.com/blog/hirek-aktualitasok-a-vendeglatasban/a-mobilod-lesz-a-pincered

Jerryco 2015.11.08. 23:03:03

@agyvihar: Normális esetben semmi, csak elkészül.

Jerryco 2015.11.08. 23:10:35

@szcsongor: Mert nem abból él meg az étterem, hogy te vizet és salátát rágcsálsz. Nem néz ki senki, ha erre ugrassz be, de azért ne hidd, hogy ezzel a fogyasztással kiváltottad az asztalt magadnak arra a napra. Bár, gondolom, felesleges magyarázni ezt olyannak, aki eleve ezen akad fenn.

Jerryco 2015.11.08. 23:32:12

@kakamatyko: Hát, nem is neked nyílt az étterem. Ha nincs rá, csináld, amit én: maradj kívül.

Jerryco 2015.11.08. 23:42:34

@Közöd?? (törölt):
Rugalmatlanság? Te lenni hülye, de nagyon. Igen, jól olvasod.
Az étlap nem egy ajánlat. Az olasz étteremben kínait akarsz enni? Te tényleg gyökér lehetsz.
Bemész a moziba és mivel késel, kezdjék miattad később a filmet, mert ha nem, rugalmatlanok?
Ha 30 vendég hasra ütve kérne ételt és nem az étlapról, szerinted azt ki fogja neked elővarázsolni?

Úgy veszem, vicceltél, mert ellenkező esetben ősszel kilövési engedélyt kellene kérni rád.

Jerryco 2015.11.08. 23:50:49

@ÁkiBáki (törölt): És nem?
Nem úgy van, hogy előbb kifizetem a kasszánál és utána töltikézem?
És, ha kiderül, hogy nincs nálad rá pénz?
Vagy valami más van benne te meg rányúltál?

Jerryco 2015.11.09. 00:00:43

Volt valami északi vendégem, szakácsként mutatkozott be, a felesége közepesen alkoholista forma, ő maga 20-22 fog tulajdonosa. Viccelődött, humorizált, de amikor a borravalóval poénkodott és az asztal mellé tette a 200Ft-ot, azért nem vettem fel a földről. Mosolyogtam rá és mentem a dolgomra.
Végül az asztalon hagyta.
Lehet alázni a másikat, de nem köteles senki eltűrni.

Jerryco 2015.11.09. 00:03:43

@wehh: Ő tégd néz le, te meg a hipstert. Hamar farkába harapott a kígyó.
süti beállítások módosítása