Hogy mi a Zamat?

Kötetlen gasztroügyi kultúratúrás, recept és kritika nélkül.
Hitvallás. Vagy mi az ördög.

Hír tapas

Nincs megjeleníthető elem

Tény tapas

A teacserje több száz évig is elélhet. Életének harmadik évében hoz először szüretelhető leveleket, és a következő ötven évben termékeny marad. (D. Joachim, A. Schloss: The Science of good food, 2008)

Friss topikok

Creative Commons Licenc

A szabadtartás csak a mesében tyúkmennyország

2010.04.22. 11:00 Sákovics Diana

Egy átlag magyar hetven kiló húst eszik meg évente. De vajon azt tudja, honnan érkezik az az évi ötvenhárom csirke a tányérba?

Az elmúlt századokban még nyilván Béla bácsi hátsó udvarából jött a hús, de a világháborúk után megváltozott a rend, a háztáji nevelgetést felváltotta az intenzív tartás. Azóta az állatok - legalábbis a legtöbb baromfi és sertés - zárt térben születnek, tápot esznek és rövid életüket szűk ketrecekben töltik. Az intenzív tartás persze célszerű megoldás, így kis területen, olcsón, gyorsan (a csirke épp fele idő alatt éri el a vágósúlyt) lehet ellátni a húsfaló népet megfelelő arányúra tenyésztett állatokkal. Például mellméretüktől labilisan totyogó madarakkal. Ráadásul a gyárban a természet sem komiszkodik szélviharral, égető nappal vagy kocákat környékező kanos vaddisznókkal.

Persze mindennek ára van. Az állatok a természetellenes körülményektől meghülyülnek, agresszívak lesznek, gyorsan kimerülnek (a tojók például tíz év helyett csak másfélig bírják), és még az ízük is rosszabb lesz. A sok fehérjével elért gyors hizlalástól és a kevés mozgástól a csirkemellünk zsíros lesz és íztelen, a stresszes sertés húsa pedig halvány, puha és vizenyős. Az állatvédők és a húsfanatikusok nagy örömére tehát újra menő lett a szabadtartás, vagy ahogy nyugaton becézik: a free range. 

Az új irányzattal nem Béla bá kapta vissza az ólát, hanem egy új, szigorú szabályokkal kontrollált termelési munka kezdődött. Legalábbis a szabadtartásnak így lenne értelme. De Amerikában például, ahol a tudatos vásárló szívesen fizet többet a boldog előéletű vacsora eszméjéért, egyáltalán nem rendezettek a tartás feltételei, így már az a tyúk is free rangenek számít, amelyik életében kétszer öt percet kapirgálhatott egy pöcegödör mellett.

Az Európai Unió igyekszik ennél szigorúbban szabályozni, szárnyas és tojás vonalon legalábbis mindenképp. Nálunk a free range azt takarja, hogy a madárnak folyamatos kijárási lehetősége van növényekkel tűzdelt szabadba, van legalább négy négyzetméter saját tere, az etető és itató elérhető közelségben van, a takarmány összetétele adott, az antibiotikum pedig nem alanyi jogon, csak a beteg madárnak jár. A sertések és a többi négylábú kevésbé szerencsés, ők már attól szabadon tartottak, hogy egyszer láthatták a napot. A free range egyébként nem egyelő a bio- vagy ökológiai tartással, ott ugyanis az állatok mozgástere még nagyobb, génmanipulációtól mentes biotakarmányon élnek, kaphatnak tejterméket és halas kajákat is, gyógyszert viszont egyáltalán nem.

Az ökológiai- és szabadtartás elve csodás, így állatkínzás nélkül ehetünk ízletes húsokat, a baj csak az, hogy bármit mond is a hentes, nem tudhatjuk, honnan jön a hús. A környezetvédők szerint a hentesnél kapható húsok negyede eleve feketevágásból származik, tehát a gazdán kívül senki se tudja, hogy élt az az állat. Amire pedig ráfogják, hogy szabadon tartott, az se feltétlen az. A briteknél tavaly robbant ki a botrány hamis ír biotojások miatt, nálunk meg 2008-ban zártak be egy szentlászlói halfeldolgozót, ahol bióra cimkézték át a nagyáruházakban vett húsokat. Ráadásul a fejkendős nénike tojásaiban sem bízhatunk, hiszen itthon csak a 350 tyúknál többet tartó termelőknek kell kódot nyomni a tojására. Szóval, a Marika fia simán tarthatja pincében azt a háromszáz tyúkot.

Az Eu és az állat-egészségügyisek persze igyekeznek, de a termelők sokszor nem tartják be a határozatokat, mindenkit ellenőrizni pedig nincs kapacitás. Az intenzíven tartott disznónak például még malackorban lecsippentik a farkát, néhol kiszedik a fogait, hogy ne tudjon kárt tenni társában. Ezt a szokást az Unió 2003 óta tiltja, de két éve még az ellenőrzött hazai telepek hetven százaléka élt vele. De mi mást tehetnének? Fejenként évi hetven kiló olcsó hússal kell ellátniuk minket.

114 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zamat.blog.hu/api/trackback/id/tr711942022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zz_ 2010.04.22. 12:02:03

Ez a korlátlanság nem normális.
Nem kell annyit zabálni.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.04.22. 12:04:36

Ismerek egy embert, aki otthon, a hatalmas udvarán kb. 100-150 szárnyast tart, szabadon kapirgálhatnak, a kacsák úszhatnak, a libák gágoghatnak kedvükre, stb. A piacra hordja a megtisztított szárnyasokat és a tojást, mint a cukrot, úgy viszik tőle, annak ellenére, hogy elképesztő összegeket, nagyjából a bolti ár két-háromszorosát kéri a cuccokért.

Dr Kangörény 2010.04.22. 12:08:29

@scheerti: De ugyanazt a tápot zabáltatja a madarakkal, mint bármelyik másik nagyüzem.

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.04.22. 12:10:44

@scheerti: Húsvét előtt hallottam nyilatkozni a Baromfi Termék Tanács elnökét a rádióban, aki azt magyarázta, hogy a tojás íze szempontjából tök mindegy, hogyan élt a tyúk. Azóta érdekel, tényleg így van-e. Lehet, hogy kéne nyomni egy nagy tojás tesztet.

eloszto · http://eloszto.hu 2010.04.22. 12:12:54

@Zz_: valahogy éreztem, hogy ez lesz az első hsz. Ha leosztod, ez napi 20 deka.

renhoek 2010.04.22. 12:17:08

Faszom ebbe a nagy jólétbe komolyan... Jódolgunkban ilyen fasságokon agonizálunk, aztán majd mikor háború/katasztrófa/éhinség lesz, akkor meg majd ölni tudnánk azért az egy szem krumpliért... Komolyan ez a probléma? hogy van kaja és sok és hogy hogy tenyésztik őket? Hát én leszarom, addig eszek jókat amíg lehet.

Másrészt pedig, aki a szabad tartáson pörög, az költözzön kertesházba és tartson tyúkot, nyulat stb.Ahogy az angolok is teszik (River Cottage pl) Nekünk egy jóbarátunk nyuszikat tart, nem is sokat, de mégis az egész haveri kört szinte ellátja házi nyúlhússal. Szóval lehet ezt, csak a sok magyar faszjankó városi a munka helyett mindig mást hibáztat...

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2010.04.22. 12:17:55

@Sákovics Diana: A tudatos vásárlók tesztelték a tojást, de az íz kimaradt belőle...

villányifehér 2010.04.22. 12:19:22

Egyszer kell csak megkóstolni az igazi tojást aztán már megy emlékezetből....
A sárgája is sárga na meg az állaga sem hagy kívánnivalót maga után.

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.04.22. 12:20:59

@Zz_: @eloszto: Egy átlag amerikai ennél jóval több húst eszik. Ha jól emlékszem 120 kilót évente.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.04.22. 12:22:49

@Kangörény_: Az a durva benne, hogy nem. Mivel nyugdíjas, ráér csalánt szedni a kacsáknak, naponta többször búzát adni a tyúkoknak, ilyesmi.

@Sákovics Diana: Én is hallottam, nem tudom, hogy mennyi igazság van benne, mert nem vagyok szakértő. Szerintem íz alapján nem mondják meg, hogy melyik a jobb. Ez félig-meddig ilyen "bezzeg régen jobbvót'!" dolog lehet, de nem tudom.

Az Index tavaly csinált a Sziget után egy nagy fröccstesztet, mert ugye mindenki tudja, hogy a fröccs ásványvízzel szar, szódával jó. Nem emlékszem pontosan az eredményre, de valami olyasmi jött ki, hogy fel sem ismerték a szódát az ásványvizek között, ráadásul találtak nála jobbat.

EvilHedgehog 2010.04.22. 12:24:16

Simán kukoricával és "zölddel" is fel lehet nevelni a csirkét, és százszor finomabb lesz. Akkor lesz még finomabb ha a fűféléket ő maga keresgéli...

Rivaldina 2010.04.22. 12:26:08

Egyetértek az egyik előttem szólóval, felzabáljuk még a jövőhetet is..

Még hogy mindegy, mit eszik a tyúk, a tojás ízének szempontjából??? Hogy lehet ilyen faxságot mondani? Már hogy lenne mindegy? A gyárban nem azt a tápot eszik, ami te a tép-takarmány boltban megveszel a tíz tyúkodnak, abban biztos lehet aki ilyen, szintén faszságot le bírt írni. A csirkegyárban szintetikus fehérjéket, tojáslét, tojásport, szóját, és egyéb lószart esznek, amitől olyan rettenetesen büdös a hipermarketbeli tyúk, ha főzni, vagy sütni kezded, hogy annak, aki már evett házit, de az is, aki visszaemlékszik a tizenöt éve boltokban kaphatóéra, kifordul a gyomra. A tojás híg, kicsi a sárgája, vagy ha nagy, akkor génmanipulált, és alig van tápértéke, és szintén büdös.

A takarmányboltban őrölt kukoricából, egyéb takarmányból való keveréket árulnak, ami mellé gazzal, dudvával táplálják a házityúkot. A természetben található növények, nem kell mondani, mennyivel több tépanyagot rejetenek, mint a mesterséges fehérje, meg szója.. fujj bazmeg.

Ja, a sertést húspéppel növelik, ami azt jelenti, hogy a különböző húsfeldolgozók maradékait, pl csirkebőr, csontok, sertés és marhamaradványokat (a csontoktól a bőrön át a fejig minden) ledarálják, és ezzel etetik a malacokat. Plusz a fentebb felsorolt mesterséges fehérjék, szója, hogy az antibiotikumokról ne is beszéljünk, amikre azért van szükség, mert a tartás körülményei miatt naponta lenne járvány, pl sertéspestis, ótvar, egyebek.

Tudum, hogy nem vehet mindenki falusi tyúkot, de azért nem kell hülyének lenni a boltit illetően.
U.I.: Biztos lenne rá példa jövőhéten a retekklub híradójában,ha kerek perec kijelenteném, hogy baromság, de akkor se hiszem, hogy a fejkendős nénike fia a pincében neveli a tyúkot. Nem jellemző. Annál több esze van, nem a maga ellensége, nem akar sz--t enni.A fejkendős nénike még valamivel jobban tiszteli az életet, mint nagyvárosi embertársai.

Rivaldina 2010.04.22. 12:27:30

@scheerti:
Dehogynem mondják meg. Te lehet hogy nem, de aki evett már falusit, és van némi esze, az megmondja.

anarch 2010.04.22. 12:27:31

Az utsó kép... az Grúzia? Csak azért kérdem mert EU-s bekezdések között van :). Tudom, hogy a cikk lényegére sikerült rátapintanom :), csak furán zavaró, hogy elüt a tartalom és a körítés.

Rivaldina 2010.04.22. 12:30:12

@Sákovics Diana:
Ez egy nagyon nagy butaság, amit azért lehet kimondani, mert neki a nagyüzemi tartás az érdeke, abból több a zseton. Védi a tyúktermelők érdekeit.
Nem tenyésztők, termelők, mert ez már egyenes gyártás.

pepin_nymburk 2010.04.22. 12:30:24

@Kangörény_: Nem, sajnos vidéken sok embernek túl drága a táp, inkább sok zöldet, meg búzát, kukoricát nyomatnak a csirkéknek, az úgyis megterem 2-3 holdon. Viszont sajnos cserébe kopasztás után elég soványnak tűnik a csirke a bolti felfújt változat mellett. Hála istennek az íze kárpótol. Én azt tanultam az ősöktől, hogy a tápos csirkét a csontjáról lehet felismerni: puha,és barna a csont belseje, simán szét tudom rágni a fogammal. Próbáld meg szétrágni a nem tápos pipi csontjait-nem fog menni

Sákovics Diana · http://zamat.blog.hu 2010.04.22. 12:37:41

@anarch: jogos, csak nagyon megszerettem a képet, elnézést érte.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.04.22. 12:37:49

@Rivaldina: Majdnem mindig azt szoktam, nem is emlékszem, hogy mikor ettem boltit utoljára.

Colour of silence (törölt) 2010.04.22. 12:41:46

@renhoek: "Hát én leszarom, addig eszek jókat amíg lehet." Ez addig szép és jó, amíg el nem temetnek a fél családoddal együtt.

tlantos 2010.04.22. 12:43:13

@Sákovics Diana: nagyon mas az igazi hazi tojas ize, allaga (a szin nem szamit, mert ha festeket etetnek a tyukkal, akkor sarga lesz az ipari tojas sargaja is).

tlantos 2010.04.22. 12:43:53

@pepin_nymburk: a sok zoldtol viszont sargabbak a tojasok (marmint a sargajuk).

Terézágyú 2010.04.22. 12:44:57

A legtöbb falusi csirketartó (mondhatnám: mindegyik) a szabadon tartott csirkéknek is ad tápot! Ad, mert csak így nőnek meg rendesen, még abban az évben vághatóra.

Rivaldina 2010.04.22. 12:52:58

@scheerti: akkor egyél egyet, tuti észre fogod venni a különbséget :DD
Ajánlom a match-ban kaphatót majd' kétezerért. Fogyókúrázni, nagymamát riogatni, gyereket leszoktatni nagyon jó.

Rivaldina 2010.04.22. 12:53:44

@Terézágyú: csak nem mindegy, hogy táp, vagy a gyári "tömegnövelő".

gatsy 2010.04.22. 12:54:08

Én csak a fogas dolgot nem értem. Nagyanyám minden malacnak, a születése után levágta a farkasfogait, hogy ne sebezzék meg a kocát, meg egymást. Oszt mégis egészséges disznók lettek.

AzHofi 2010.04.22. 12:55:52

Má asse tudom mikor láttam utoljára húst. Van egy darab lógége a borotválkozótükröm alatt, azt szoktam rágcsálni esténként, hogy hús is legyen a számban, de már kezd kimenni az íze. A jövő héten valamikor lenyelem majd. Csak addig kéne szerezni egy másik darabot.

mireina 2010.04.22. 12:56:25

A csirkén és a tojáson is érződik a különbség. A csirkehús minősége, színe, ruganyossága, illata annyira jellegzetesen más a falusi csirke esetében. Tapasztalataim autentikusak, anyukám és mamám is faluban él. Anyunak csak tyúkjai vannak, mama csirkét is nevel. Néha elülteti a tyúkot, kapott tojásra (ez jó, mert keveredik az állomány), néha naposcsibét vesz, ha sietős a dolga, akkor előneveltet, amit utána néhány hétig tápmentesen tart, zölddel, kukoricával, búzával és napraforgóval eteti. Már itt is ég és föld a különbség a boltihoz mérve.
Ami a tojást illeti, teljesen más az állaga, színe, igazán finom piskótát még csak falusi tojásból sütöttem, venni mondjuk nemigen veszek, kapom az otthonit.
Az ízével kapcsolatosan meg mindig Gerald Durrell jut az eszembe, aki ha jól emlékszem, a Családom és egyéb állatfajtákban (de lehet, hogy a Madarak, vadak, rokonokban) említette meg, hogy egyszer Korfun a tyúkjaik kiszöktek, és jól belakmároztak vadfokhagymából, amelynek következményeképpen a másnapi omlett olyan volt, mintha "egy görög távolsági busz üléskárpitját ennénk". :D

Terézágyú 2010.04.22. 12:56:59

@Rivaldina:
"csak nem mindegy, hogy táp, vagy a gyári "tömegnövelő".

Nem, de de szerinted a falusi terményboltokban kapható csirketápok mit tartalmaznak?

Ikkyu · http://www.ikkyugasztrokalandjai.blogspot.com/ 2010.04.22. 12:57:39

@tlantos: Összehasonlítottam a csarnokban vett ( ketreces)tojásokat és a vidékről kapott "házi" tojásokat. Magasan a ketreces nyert! Érdekes, még a színe is szebb volt! Valszeg mesterségesen, de ennyit az ellenőrizetlen tartási körülményekről.
ikkyugasztrokalandjai.blogspot.com/2010/02/tanyasi-vs-piaci.html

manes 2010.04.22. 12:59:59

Régen amikor még lehetett anyám is tartott csirkét,tyűkot.Ma már nem mert sértené a szomszédok kényes orrát.Mindig én vágtam le öket. Nagyon finom volt a husuk.Nem is beszélve a friss hagymás vérröl mert a vért természetesen nem folyattam el a földre.

gatsy 2010.04.22. 13:00:27

Ja, a másik, hogy nagyanyáméknál a táp a kukoricát, árpát és búzát takarja. Sikeresek-e?

Normál 2010.04.22. 13:03:13

Nagyon jó ez a poszt.

Láttam jamie Oliver egyik műsorát, ahol pont ez volt a téma...

Ezzel kapcsolatos video:
evitaminshop.hu/index.php?sec=evitaminshopszakmaihatter&cat=multivitamin&con=hogyan-keszuel-a-hus&stat=cikkek

Nagyon durva, ha ez tényleg igaz...

kova78 2010.04.22. 13:04:43

@Zz_: Muszály sajnos. Én kb 1/2 kiló csirkehúst megszek egy nap. Hús nélkül meghalanék...

baliquez 2010.04.22. 13:08:48

Gyári tojás esetemben iszony szélgörcsöt produkál, magyarán fingok tőle mint a riogatott ló. Ami a fejkendős nénike jelenséget illeti, a legtöbb piaci kofa ugyanúgy a nagykerben vásárolja meg az árut mint ahogy a multi a beszállítóktól, csak kisebb tételben. Nem kell ám bedőlni a fejkendőzésnek, fifikásak ám a kofák.

Ha biztos akarsz lenni a dolgodban és nincs ismeretséged akkor érdemes vinni egy üveg középszar bort ajándékba és nyugiban kikérdezni a piacfelügyelőt kinek az áruja a kóser, mert simán előfordulhat hogy gyári tojást veszel a piacon is, csak fizetsz a kapargálós illúzióért, miközben.

Az hogy kiegészítő tápot kapnak a kapirgálós tyúkok messze nem azt jelenti hogy az az alaptakarmányuk, szóval felesleges ezen kiakadni. Kiegtápokban nincs gyógyszer, csak plusz vitaminok meg nyomelemek vannak a magkeverékben, olyan mint amikor étrendkiegészítőként még az egyébként normális táplálkozásod mellé tolsz néha plusz cévitamint meg vitaminkomplexet.

A gyári táp inkább a testépítők tömegnövelőihez hasonlít, megfejelve azzal hogy a monodiéta miatt kialakuló nyavalyákat már eleve ellensúlyozni próbálják a tápban levő gyógyszerekkel. Nagyon nem ugyanaz.

Terézágyú 2010.04.22. 13:14:02

@baliquez:
"Az hogy kiegészítő tápot kapnak a kapirgálós tyúkok messze nem azt jelenti hogy az az alaptakarmányuk, szóval felesleges ezen kiakadni."

Én nem is akadtam ki, pusztán közöltem, hogy tapasztalatom szerint ilyet használnak a falusi háztáji csirketenyésztők. Hogy valóban kiegészítőként azért azon lehetne vitatkozni... szerintem inkább olyan 80-90%-uk a ételüknek a csirketáp (kisebb korukban) - nem számítva persze azt, amit csipegetnek a földről.

És hogy mit tartalmaz ez a táp az is egy más kérdés.

Kopi3.14 2010.04.22. 13:21:05

@Rivaldina: legalább jártál volna életedben egyszer takarmánybotlban...Akkor nem kevernéd a tápot és a darát.

Andie 2010.04.22. 13:28:22

Nemrégiben a kisfiam elérte azt a kort, mikor már a zöldség és gyümölcspép mellé ehetett húst is. Persze szárnyast.
Nosza, gondoltam, nem vesszük meg mingyár kapásból a nestlé és egyebek konzerv babakajáit, megpróbálok felkutatni egy anyókát, vagy hentest, aki tutibiztosra free-csirkéket tart. Hát mit gondoltok, találtam?
Van Budakalászon egy hentes, kb 3x-os áron dolgozik, mint a szupermarketek, mondjuk meg is lehet nézni az áruit. De mikor megkérdezte, honnan van a csirke, és hogyan élt, mit evett, kapott-e gyógyszert, stb, nem tudott rá válaszolni, csak hogy Kispiripócsról van.
Ezekután megvettem a nestlét.

Ha valaki tud ilyen helyet, ahol tényleg házi tyúkok vannak, maguk kapirgálta szabadtartsában, szóljon. Pénz nemszámit.

Gloucester 2010.04.22. 13:34:48

Segítsen egy hozzáértő!
A posztban 350 tyúk alatti tartásnál nem kell pecsételni tojást, a másik linkben pedig 50 tyúklétszámról beszél, mint őstermelői tyúkkvóta. Melyik az igaz?
www.tudatosvasarlo.hu/cikkek/1566?page=1
A tojásdoboz és cégnév választás furfangja is érdekes: "Biotojás Kft." csomagolása csak a neve bio, de a terméke nem! "Tartásmód: Ketreces"

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.04.22. 13:34:56

felig OFF

oriasi tevhit, hogy a fejkendos mamika altal falun termelt, tenyesztett javak mindenkeppen jobbak, mint a nagyuzemi cuccok.

a csaladban van tejgazdasag, a falusi tehen soha a budos eletben nem hozza azt a hozamot es beltartalmi erteket, amit produkalunk (ok, a parameterek alapjan a magyar toprol beszelunk)

mar az allatallomany is valogatott, a takarmanyozas specialis, stb. folyamatos a kontroll.

persze konnyu bedolni a piacon a folozetlen meg zsiros tejnek, ha az osszehasonlitasi alap a masfeles ipari tej.

az igenis szamit, hogy mit eszik az allat, nem veletlenul makkoltatjak a disznokat, meg keszitenek jellegzetes sajtokat mindenfele gyogyfuveket legelo tehen tejebol.

ettol fuggetlenul ki merem jelenteni, hogy a boltban kaphato kapirgalos csirkek tulnyomo tobbsege pont olyan, mint a ketreces tarsaik.

ON

Zz_ 2010.04.22. 13:37:40

Nekem akkor is valahogy olyan érzésem van, hogy a kevesebb de jobb, az jobb mint a több de szarabb. Márpedig a hirtelen nőtt hús az nem csak ízre, állagra, hanem tápértékre és fontos összetevőkre sem állja meg a helyét.
Szóval nem kell annyit zabálni :-). Az tudom nem érv, hogy feleslegesen is rengeteg állatot tartanak szarul öldökölnek le, ami ugye megy a "kukába".

akkor most mi van? 2010.04.22. 13:46:14

Kiskoromban nagyanyámnál volt házitojás, most néha a szomszédtól veszünk, de se a gyermekkori emlékek szerint nem jobb a házi( pedig az idő megszépiti az emlékeket) se a mostani szomszédé nem jobb (illetve nem is más) mint a teszkós. Max az érez különbséget, aki meghallja ha a hificucc aranyozott kábbellel vagy bekötve sima kábel helyett. Sznobfaktor.

Terézágyú 2010.04.22. 13:47:14

Részlet egy terménybolt árlistájából:
"935-110-00-M Csibe indító táp, Salinomycinnel, morzsázott, zsákos (25 kg)
2 850 Ft

935-120-00-M Jérce nevelő I. táp, Salinomycinnel, morzsázott, zsákos (25 kg)
2 400 Ft

935-130-00-M Extra tojó táp, morzsázott, zsákos (25 kg)
2 700 Ft

935-140-00-M Csúcs utáni tojótáp, morzsázott, zsákos (25 kg)
2 550 Ft

935-010-00-M Szabadtartású baromfi indító táp, Salinomycinnel, morzsázott, zsákos (25 kg)
2 750 Ft

935-020-00-M Szabadtartású baromfi nevelő táp, Salinomycinnel, morzsázottt,,zsákos (25 kg)
2 750 Ft

Csabi. 2010.04.22. 13:50:26

Amíg ekkora a kereslet a húsra, addig pumpálni is fogják az állatokat. Egyféleképp lehet csak küzdeni ellene: nem kell annyit venni belőle. Nem muszáj annak a gyereknek pörköltön és párizsin felnőni.

akkor most mi van? 2010.04.22. 13:53:18

@Csabi.:
Miért, a párizsiban van hús? :))))

Terézágyú 2010.04.22. 13:54:39

Kérdés, hogy mi az a salinomycin ugyebár :)

baliquez 2010.04.22. 13:54:58

@Terézágyú: szárnyasoknál bélparazita-ölő hatású a Salinomycin, egyébként humán rákgyógyszerként is alkalmazzák. NEM antibiotikum, nem halmozódik fel a húsban.

Terézágyú 2010.04.22. 14:02:34

@baliquez:
Azt nem tudom, hogy halmozódik-e, de egy oldalon ez van:

"Az aminosavak beépülésének javítása:
4. Antibiotikumok adagolásával (pl.: Monensin, Salinomycin, Flavomycin)"

Tehát eszerint antibiotikum.

Máshol meg ezt olvasom:
"Kategória: baromfihús és abból készült termékek
Keresőszavak: salinomycin
Magyarázat: - salinomycin: állati táp-premix. Alkalmazása akár más állatfajtákra is veszélyes lehet, szermaradványként az emberre is.
Megjegyzés:
Eredeti: too high content of salinomycin (116 ľg/kg - ppb) in frozen roasted IQF chicken thighs and drumsticks from Brazil, via France"

:))))

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2010.04.22. 14:04:52

@akkor most mi van?: Lehet hallani a különbséget egy átlagos és egy highend hangfalkábel között, és nem is kicsit, főleg ha mondjuk klasszikus zenét hallgatsz és a hifid is komoly.Se ennek se a bio élelmiszernek nincs köze a sznobsághoz.Sajnos azt el kell ismerni, hogy pénztárcához viszont igen.
Bio csirkét még nem kóstoltam, de bio tojást rendszeresen fogyasztok , és igenis van különbség, állagban és ízben is.Ami azt illeti az ára kb a duplája mint a ketreces tojás, nem is veszek annyit belőle.

baliquez 2010.04.22. 14:06:34

@Terézágyú: Eltérőek a forrásaink :D Ami engem illet HA lesznek tyúkocskáim nem fognak ilyesmit kapni, max kukoricát meg vitaminos tápot.

milike47 2010.04.22. 14:10:17

Csak, hogy én is beleszóljak: A Tescos tojás semmivel sem jobb vagy rosszabb , csak a házinál tudod, miből van, és mikor tojták . Nekem vannak tyúkjaim csirkéim, és tojást sem veszek már boltban :). Kinti szabadtartásosak, nem kapnak tápot csak szemestakarmányt, meg kapirgálnak.Az igaz, hogy táp nélkül nem nönek meg őszre rántanivalóra de sebaj, jók lesznek levesnek meg pörköltnek.

Terézágyú 2010.04.22. 14:12:46

@baliquez:
"Eltérőek a forrásaink :D Ami engem illet HA lesznek tyúkocskáim nem fognak ilyesmit kapni, max kukoricát meg vitaminos tápot."

Jó :)
Én pusztán arra céloztam, hogy a falusi háztáji csirketenyésztők, tapasztalataim szerint, igenis vesznek csirketápot, mert azt adnak nekik (80-90%-ban)hogy még abban az évben levághatók legyenek, és leszögezhetjük, hogy ők (általában falusi mamókák :) nem nézik meg, hogy abban a tápban mi van: vitamin-e vagy ilyen salinomycin... :)

Ez engem nem zavar, én rendszeresen eszem ilyet, de vegyük észre, hogy manapság már ilyenek a "falusi, szabadon tartott" csirkék...

Borzsi 2010.04.22. 14:15:57

Sziasztok!
Ajánlom, hogy nézzétek meg a Food Inc. című filmet, ami pont az Amerikei nagyüzemi állattartásról és annak a következményeiről szól. Nemrég írtam a filmről a blogomban: foznijo.blog.hu/2010/04/15/food_inc_3
A film oldala www.foodincmovie.com/ ahol a rövid videót megnézhetitek. Én egyenlőre keresem a Mari néniket,akik még a saját kertjükben nevelik a csirkéket, mert a film után egy falatot nem ennék ilyen húsgyárakban nevelt csirkékből! És mielőtt kapnám a kritikát, hogy de az Amerikáról szól, én nem hiszem, hogy itthon jobb lenne a helyzet,sajnos...

akkor most mi van? 2010.04.22. 14:27:22

@Bambusznyárs:

Teljes mértékben elhiszem, hogy van akkora különbség házi meg ipari tojás között, mint amekkora hallható különbség van normál meg high-end kábel között. Kérdés, melyik az az étel, ami egyenértékü a klasszikus zene high-end cuccon hallgatásával (vagyis melyik kajánál lehet erre kiélezett füllel "meghallani" a különbséget a teszko és marinéni tojása között)

Laciii 2010.04.22. 14:30:06

@akkor most mi van?:
Szerintem inkább sütinél az állagán érezni egy picit, hogy miből van.

A húslevesnek viszont nagyon nem mindegy, hogy mamámtól hozott vagy bolti tyúkból lett főzve.

kisbetus 2010.04.22. 14:34:26

@akkor most mi van?: bármelyiknél, ami friss alapanyagokból készül, és nem a lacibácsipácsó adja meg neki az élvezeti értéket

alte trottel 2010.04.22. 14:36:07

Nyugalmazott agrármérnök vagyok, harminc évet húztam le a szakmában.
Kérlek benneteket,írjatok még sok-sok-sok ilyen bölcsességet, mert ilyen jókat már évek óta nem röhögtem! Főleg az a rajzfilm volt a csúcs, ami leleplezte a háztájit puszta nyereségvágyból tönkretevő nagyüzemi maffiát!
Csak így tovább gyerekek!
Várom az újabb kabarétréfákat!

Martian (törölt) 2010.04.22. 14:36:45

@Borzsi: Hát igen, a fene sem kér immun-stresszben szenvedő, doppingolt állatok húsából... addig is maradnék a halnál.

helota (törölt) · http://www.bibliotecapleyades.net/biggestsecret/biggestsecretbook/images/biggestsecretbook42.jpg 2010.04.22. 14:37:54

Az express.hu-n találsz háztáji nevelésű allatokra hírdetést. Ha gyanakvó vagy, kiválaszthatod az állatot és megvárod míg levágják. Azon meg a mozgásáról egyből látod, hogy ezelőtt is szabadon szaladgált vagy most engedték ki a kedvedért.

Olcsóbb mint a hipermarkettből.
Olyan friss, hogy még az élet melege benne van.
Magyar gazdának fizetsz.
Ha visszatérő vendég vagy, apró ajándékokkal is kedveskednek(friss tojás, házi kolbász, véreshúrka, friss gyümölcs, friss zöldség).

Ha egyszer megkóstolod utánna már egy darabig nem lesz étvágyad megenni a hiper- és szupermarkettből a fél világot körbeutaztatott, módosított keményítővel tele injektált, tartósítószer és ízfokozó ízű hypóval lepermetezett húst.

akkor most mi van? 2010.04.22. 14:38:11

@Laciii:

Hát nemtom, asszony brutáljó sütit csinál teszkotojásból is, nagymama sütije se volt jobb a fészerből behozott még tyukmeleg tojásból se, pedig imádtam a nagyi sütiket:)

A húsnál tényleg van komoly különbség, de szvsz nem egyértelmű, hogy melyik a jobb. Aki a gyári csirke kvázi izetlenségén nőt fel, annak riasztó is lehet a kerticsirke intezivebb, vadabb íze.

Azt viszont el kellene mindenkinek fogadni, hogy 6milliárd embert nem lehet ugyanazzal a technológiával élelmezni, amivel évezredeken át etettek max párszázezer embert.

2010.04.22. 14:38:53

@Andie: Egészen a Te kommentedig nem éreztem, hogy írnom kellene (pedig sok baromság van összehordva).

Tanács: Ne vedd meg a nestlét, hanem vágd be magad a kocsiba, utazz kb 50 km-t elfelé Pesttől és az agglomerációtól. Állj meg egy kis faluban, menj be a kocsmába. Miután tökönrúgtad a három masszívrészeg svájcisapkást, aki nyomul, kérdezd meg a kocsmárost, hogy ki tart csirkét a faluban eladásra. És azt is, hogy ezek közül ki eteti "szemmel" (kukorica, búza). Na, akiket mondd, oda kopogj be és kéthetente - havonta vegyél náluk csirkét. És persze közben ne legyen áramszünet a fagyasztód körül.

Ami lesz: Valószínűleg olyan csirkét fogsz venni, ami KEVESEBB tápot kap, mint a nagyüzemi, valószínűleg egészségesebb, de tutui jobb ízű. Az is tuti, hogy kevesebb lesz benne a szermaradvány és az antibiotikum. Ugyanis nincs pénze rá a falusi embernek - ez esetben szerencsére. (Ez jótékonyan fog hatni a gyermek allergénekkel szembeni reakciójára is...).

Amire figyelj: A tojást (mert azt is ott veszed meg) feltörés előtt most meg alaposan, pl. Flóraszepttel. A szalmonella baci nem barát.

Amit még megtehetnél: Ha kertes házban élsz, vegyél öt-tíz jércét, dobj össze nekik egy ólat. Vegyél két zsák kukoricát, tedd be olyan helyre, ahol nem zabálják fel az egerek és csinálj magadnak húst. Ez lenne a legegészségesebb. Mondjuk ezt nem fogod megtenni. Pedig amit megeszünk, azzal tehetünk a legtöbbet az egészségünkért...

Sok sikert!
B.

PS: A "szerző" agrármérnök. Is.

helota (törölt) · http://www.bibliotecapleyades.net/biggestsecret/biggestsecretbook/images/biggestsecretbook42.jpg 2010.04.22. 14:41:44

@Sákovics Diana: " a tojás íze szempontjából tök mindegy, hogyan élt a tyúk."

A természetes tartásban élt tyúkok tojássárgája okkersárga(majdnem narancssárga).
A nagyüzemi tartásban élt tyúkok tojássárgája sárgás fehér(fakósárga).

A tojás sárgája tartalmazza a tojásban lévő összes ásványi anyagot és vitamint. Ezért itt lehet nagyon látni és érezni a különbséget íz szerint is.

A fehérjének mindegy, hogy házi vagy ipari tartásból van, az ugyanolyan.

Andie 2010.04.22. 14:47:06

@Balchee74: Köszönöm a tanácsaidat, meg is fogadnám mind, hisz teljesen egyetértek.
Az 50 km kicsit sok, nem hiszem el, hogy nincs közelebb egy paraszt, aki ilyesmivel foglalkozik. De végső esetben marad az 50 km.
Kertes házban lakom, de csak bérelem, igy nemigazán van lehetőségem csirkét tenyészteni, kicsi a zöld terület. Volt tavaly 8 db fehér pipi, a szomszéd szerezte valahonnan, de azok is ilyen speed-en nevelkedett csirkék lehettek, mert mire fél évesek lettek, már alig álltak a lábukon. Pedig az utolsó 2 hónapot az én általam vett kukoricán és árpán tengették.
Valószinü az lesz a legjobb, ha após kertjébe (Szeged melletti kis falu) veszek 30-40 csirkét, meg kaját nekik, ő meg felneveli őket, sőt, le is vágja.

De továbbra is érdekel, ha Észak-Buda környékén van ilyen háztáji gazdasága valakinek, nagymamának, akárkinek, irjon!

Terézágyú 2010.04.22. 14:47:30

@Balchee74:

Igazakat írsz, de megint hadd vegyem hozzá a tapasztalataimat: a falusiak is egyre nagyobb tételben vesznek ám csirkét a teckóból, mert olcsó, és nincs gond a csirketartással. Ha tehát a falusi új családok nagy része ilyen, akkor mit lehetne elvárni a városiaktól?

Ancient Methods 2010.04.22. 14:51:58

azzal, hogy a malacka farkincáját meg fogát levágjuk, sok szenvedéstől kíméljük meg társait és önmagát is. ezek a sebek begyógyulnak. egyszer kell begyógyulniuk. de gondoljunk bele, hogy az az állat mennyit szenved, aminek társai rágják le a farkát, illetve az a koca, aminek amúgy is gyulladt emlőit tűhegyes fogakkal rágja a malac?

Laciii 2010.04.22. 14:52:19

@akkor most mi van?:
Közel vannak nagyon, én egy picit érzem, de tényleg csak picit, na majd hamarosan megint megyünk látogatóba, muszáj lesz alaposan tesztelni :)

Ejjnye Bejjnye 2010.04.22. 14:57:21

A cikkíró nem ért hozzá, vagy valamilyen érdekeltségénél fogva nem akar!
Evett már a családom és baráti köröm csirkéből készült halászlevet, mivel a szárnyast hallisztes táppal etették. A kapirgálásnak és a makkoltatásnak a sokféle tápanyagbevitel, és az állat mozgatása a lényeg. Hát az ember nem ezért fogyaszt táplálék.kiegészítőket és sportol? Ez növeli az izomtömeget, nem a tévé előtti sörözés, tehát a szűk ketrec és táp ugyanez az állatnak. Régen a gulyások, kondások, feladata volt a terelés, amely biztosította a megfelelő hús-szalonna arányt!

Zsalugater 2010.04.22. 15:00:07

Amíg olyan szinten nem támogatják a magyar mezőgazdaságot, hogy még Mari néninek is olcsóbb a tecsóban megvenni az ízetlen (vagy halízű), külföldről behozott csirkét, addig nem lesz változás. Az már csak szép álom, hogy valaha lesz egy olyan társadalmi réteg, aki Mari néni free range csirkéin él

akkor most mi van? 2010.04.22. 15:06:11

Azért megnézném az arcukat a "házitojás jó, teszkotojás rossz" hangoztatóknak, amikor egy vakteszten megállapitják egy sütiről, hogy "Ez igen, érezni a tavaszi zöld mező feletti szél fuvallatát és a boldog pipi ugrándozását ebben a harmónikusan természetes ízben" , aztán megmutatják nekik a teszkó dobozt:)

Donor 2010.04.22. 15:12:30

Anyósomék nevelnek csirkét. A csirke azt eszik amit az udvaron kikapirgál magának meg a kert végében nő kukorica, takarmányrépa, azt is szoktak kapni.
Elképesztő a különbség a bolti csirke és a házi csirke húsa között.
Jóval hosszabb a combja, és karcsúbb is, az íze anyire különbözik mint a Holland és a Magyar szabadföldi paradicsomnak (lehet hogy ilyet se nagyon ettetek még, mert a bolti paradicsomok elég fű ízűek)

Tehát határozottan meg lehet különböztetni a szabadon nevelt csirkét a nagyüzemitől.
Viszont úgy tudom Magyarországon nem a ketreces tenyésztés terjedt el, hanem amikor nagy csarnokokban szabadon mászkálhatnak. Az egy fokkal jobb azért.

helota (törölt) · http://www.bibliotecapleyades.net/biggestsecret/biggestsecretbook/images/biggestsecretbook42.jpg 2010.04.22. 15:15:08

Na mégegyszer nekifutok a különbséget elmagyarázni.

Nagyapám amíg élt, tehenet tartott. A szénát különböző kaszálókról kaszálta, külön raktározta. Amikor ittuk a tejet, mindenki meg tudta tippelni, hogy melyik kaszállóról van a tehén tápláléka, hisz ismertük a helyeket és a tejen érződött az ott termő virágok illata.
Szóval nemhogy a házi tejet a boltitól, de ugyanazon tehén táplálékát is meg lehet különböztetni a tej ízéből. Azt is meg lehetett mondani, hogy tavaszi szénát vagy őszi sarjút evett a tehén. És ez nem inyencség, a legbutább izlelőbimbójú kóstoló is meg tudná különböztetni.

Az ipari húsokról: teszt: vegyél 10 dkg csirkehúst a hipermarkettből és tedd ki az ablakba árnyékos, hűvös helyre, hogy kiszáradjon teljesen. Tedd ugyanezt a háztáji hússal is, amiről biztosan tudod, hogy szabadon szaladgált.
Ha kiszáradtak mérd meg a súlyukat. A 10 dkg hipermarkettes húsból marad egy 2.8 dkg-os cafat. Míg a háztájiból egy 5 dkg-os.
Itt derül ki, hogy szárazanyag mennyiségét nézve egy kg. háztáji hús majdnem kétszer annyit tartalmaz mint a hipermarkettben lévő. Tulajdonképpen a hipermarkettben hús címen vizet(is) veszel.

Növekedési hormon: az ipari húsok növekedési hormonnal vannak tele, bár a levágás előtti meghatárpzott időszakban már nem adnak ilyet az állatoknak. Ennek köszönhetően a húsban talált növekedési hormon az előírt határérték alá esik, de a hús attól még felfújt marad hisz a gyorsított növekedés alatt nem tud annyi ásványi anyag, nyomelem és vitamin beépülni, jószerint csak a víz meg a fehérje hamozódik.

Ennek következtében nőnek olyan nagyra a mai gyerekek akik hipermarkett húsokon nőnek fel.
Sajnos a növekedési hormon okozta nagyság nem jár az izomrendszer és a csontrendszer arányos megerősödésével, így ezek a fiatalok sokkal gyengébb állóképességgel, izületekkel és fizikai teherbírással rendelkeznek, amihez társul a nagy, vizes testük és mindez a mozgásra való hajlandóságot csökkenti, determinálva a mozgásra való képesség csökkenését is.

Ezenkívül etetik az állatokat egyéb olyan ipari anyagokal aminek az emberi felhasználása body builderek között divat és doppingnak vagy egyéb kétes mellékhatású izomnövelő szernek hívják. Ezek megnövelik a sejt térfogatot, de a térfogatnövekedés elsősorban csak több víz felvételével jár. Ilyen hatású szer a bodybuildereknél pl. a creatin monohydrát.

A csontok: előttem már valaki említette a csontok különbségét. A bolti csirke combját, még a combcsontot is ketté tudom roppantani. A házi csirkének nemhogy a combcsontját, de még a szárnycsontját sem tudom elharapni.

Terézágyú 2010.04.22. 15:17:56

@Zsalugater:
"Amíg olyan szinten nem támogatják a magyar mezőgazdaságot, hogy még Mari néninek is olcsóbb a tecsóban megvenni"

A nagyüzemi csirketartás mindig olcsóbb volt és az is marad.

Fentebb is írták mások is, de újra leírom: ha semmilyen tápot nem kap a csirke, csak kukoricát stb., meg kapirgál, abból bizony csak a következő tavaszra/koranyárra lesz eladható súlyú csirke.

"már csak szép álom, hogy valaha lesz egy olyan társadalmi réteg, aki Mari néni free range csirkéin él"

Pláne hogy annyi "Mari néni" nincs a világon, amely minden városlakót el tudna látni tápnélküli csirkével...

manager2008 2010.04.22. 15:19:43

@Andie: A Balaton mellett van a lovasfarmom, és szoktam ismerősöknek Budapestre vinni különböző feldolgozott húsféléket (bárány, kacsa,liba, kakas, stb.) amit különböző szomszédoktól veszek át.
Már én is gondolkoztam rajta hogy érdemes lenne egy kis húst is termelni nekem is, mert területem az van (3 hektár, nagy tóval, stb.)
De eddig lusta voltam ezzel foglalkozni.
Ha sikerül megoldani a felügyeletet, etetést stb. akkor a tó miatt kacsa, halak, és csirke is "gyártásra fog kerülni".
Az egészben az a baj, hogy nem lehet versenyezni a TESCO árakkal, az előállítási költség töbletet viszont nehéz a vásárlóval elismertetni.
Már arra is gondoltam, hogy egyéb okból telepített internetes kamerákkal növelem a termék hitelét, talán így elhiszi a tisztelt vásárló hogy honnan van az áru.

Terézágyú 2010.04.22. 15:26:49

@helota:
"A csontok: előttem már valaki említette a csontok különbségét. A bolti csirke combját, még a combcsontot is ketté tudom roppantani. A házi csirkének nemhogy a combcsontját, de még a szárnycsontját sem tudom elharapni."

Ha belegondolsz, ez elvileg nem akkora probléma, sőt, külön növeli a hasznot, ugyanis a csontokat könnyedén össze lehet darálni, és felhasználható takarmányozási célra. Kutyatápba vagy ilyesmi.

A városi kutyák meg se tudnák enni az igazi falusi csirke csontját :) Gyengébbek a kutyáink, gyengébbek a csirkéink csontjai stb. stb. Ez a modern kor haladási iránya.

helota (törölt) · http://www.bibliotecapleyades.net/biggestsecret/biggestsecretbook/images/biggestsecretbook42.jpg 2010.04.22. 15:27:44

@Terézágyú: "Pláne hogy annyi "Mari néni" nincs a világon, amely minden városlakót el tudna látni tápnélküli csirkével...
Válasz erre
"

az is elég lenne ha a vidéki segélyfalók inkább free range állattartással foglalkoznának, mint a segélyt színesfémtolvajlással kiegészítésből.

Andie 2010.04.22. 15:32:57

@manager2008: Ha megengeded, én szivesen segitek. Akár reklámozni, akár helyi kis boltot nyitni itt pesten, és megcsinálom a weblapodat is.
Cserébe hozzál igazi, magon és kukacon nevelkedett csirkét a fiamnak, tökmindegy milyen áron. (heti 2 kilót kibirok még aranyáron is) És szerintem nem csak én vagyok igy ezzel. Nyilván nem lesz tesco méretü vevőkörünk, de én úgy érzem, rentábilis lenne. És ha jövöhéten tudok végre beszélni németben élő unokatesómmal (ha a vulkán miatt végre hazajut), akkor kiterjesztjük a piacot nyugatra is.
Bennevagy? Folytassuk priviben.

helota (törölt) · http://www.bibliotecapleyades.net/biggestsecret/biggestsecretbook/images/biggestsecretbook42.jpg 2010.04.22. 15:35:00

@Terézágyú: "A városi kutyák meg se tudnák enni az igazi falusi csirke csontját :) Gyengébbek a kutyáink, gyengébbek a csirkéink csontjai stb. stb. Ez a modern kor haladási iránya."

Ja de így néhány generáció múlva puhatestüekké válunk, és olyan szinten kiszolgáltatottá, hogy az ezzel járó kockázatot nem tudjuk majd finaszírozni.

Miközben van egymillió szakképzetlen munkanélkülink(a közeljövő leépítések miatt nemsokára ez a szám 2 millióra bővül)és van egy rakás mezőgazdasági termelésből kivont területünk, ahol jobb híjján parlagfű terem amit valamelyik önkormányzati "üvegzseb" cég majd parlagfűmentesít néhány százmillióért.

Szóval szó sincs a kapacitás plafonizálódásáról.

Terézágyú 2010.04.22. 15:35:39

@helota:
"Válasz erre
az is elég lenne ha a vidéki segélyfalók inkább free range állattartással foglalkoznának, mint a segélyt színesfémtolvajlással kiegészítésből."

Ez nem válasz.

Mellesleg, ha valóban olyan sok tápnélküli csirke lenne, akkor sokkal több kukoricát kellene termeszteni, vagyis több termőföld kellene. Sokkal több csirkelegelő kellene, ha valóban szabadon akarjuk tartani. Sokkal több guánó termelődne stb. stb.
Tehát azért ez nem ilyen egyszerű kérdés, hogy lássunk el mindenkit falusi csirkével.

Terézágyú 2010.04.22. 15:38:23

@helota:
"Ja de így néhány generáció múlva puhatestüekké válunk"

Igen, efelé haladunk. Már nagyon régóta. Az ősemberek szemében a mai ember pl. MÁR puhatestűnek számítana.

"Miközben van egymillió szakképzetlen munkanélkülink(a közeljövő leépítések miatt nemsokára ez a szám 2 millióra bővül)és van egy rakás mezőgazdasági termelésből kivont területünk, ahol jobb híjján parlagfű terem"

Mit tehetünk, ha a magyar ember nem akar földműves lenni?
Fentebb írtam, hogy a falusiak sem!

2010.04.22. 15:52:43

@Terézágyú:
Tudom...Vác melletti helyes kis faluban mondta egy "tojásos", hogy egyre kevesebben tartanak csirkét faluhelyen is. Attól félek, ha mai magymamák-keresztmamák nemzedéke kihal, drasztikusan csökken ez is.
De a városból kiköltözők miatt is csökken ez a réteg, igaz, ez főleg Pest és a nagyobb városok környékére igaz.
Amit én most tervezek, az egyértelműen vidékre költözés. Két fő oka van: a levegő és a műanyag kaja.

@Andie:

Édes Istenem, ha van após, akkor egyértelmű!! Tedd, amit leírtál!

dorkoka 2010.04.22. 15:54:09

Régen a gépi csirke 6 hetes volt, ez ma már bement 38-39 napra. A tápos nem növeszt csontot, de a 4. héttől beindul, 3. hétig többé kevésbé tartja vele a háztáji a lépést. A tápos húsa vizes, nyálkás a hús felülete és büdös. Íze nincs, zsír az eredezettségnél nagyon vékony pedig az íz abban van. Járkálni nem engedik nehogy lejárja amit felvett, elhullás viszonylag magas a háztáji egészséges állományhoz képest, ezért a tápoktól, antibiotikumoktól gyors növesztéstől elkezdene tömegesen elhullani. Ezt nem várják meg, a 6. hétre vágják. Ráadásul a napi súlygyarapodása a felvett takarmányhoz képest lelassulna mint egy kamasz gyereknek. Kapirgáló képességgel nem rendelkezik, a stresszes állományt kiszűrik a tenyésztésből. 2.5 kg tápból lehet most előállítani 1 kg húst viszonylag drágább tápból(sok génkezelt amerikai és argentín szója, gyógyszer, hormon), de hollandék már közel járnak a 2kg-hoz. A szabad tartásos tenyészideje kitolódik, 3-3.5 kg gabonából lesz 1kg hús.

A genetikai örökségként, kapirgáló képességgel rendelkező fajták tartása jövedelmezőbb, tartása olcsóbb, de tenyészideje nagyon kitolódik és sok hely kell neki ahol kapirgálhat, de drágábban értékesíthető. Van egy magyar tyúkfajta a génbanként szereplő magyar gazdaságoknál ami 99%-os kapirgálási képességgel rendelkezik, tartása szinte ingyenes de gazdasági előnyei kevesek, mivel kis testű tyúk fajta, gyakorlatilag olyan mint a racka, igénytelen.
A nagyüzemi tojás dettó ugyanez, sárgító festék, hormon, vízmegkötő, antibiotikum, a rákhoz egyenes út vezet ezekkel a nagyüzemi élelmiszerekkel. Egészen nagy üzemeknél az elhullott beteg állatokat visszadolgozzák fehérje porrá.

Óva intenék bárkit ezen ételek fogyasztásától.
Kutatók kimutatták az összefüggést az autisták és egyéb betegségek növekvő számát az élelmiszerekben található adalékanyagok mennyiségével. Az élelmiszer ipar ma már labor és főleg maffia. Ebben van a világon a legtöbb pénz, enni mindenki eszik. Gondoljátok meg mit vesztek a szátokba. Én csak magyar élelmiszereket fogyasztok, a kicsit elmaradottabb technológia jobb minőséget és alacsonyabb vegyi veszélyeztetettséget hordoz.

2010.04.22. 15:59:07

@dorkoka: Valszeg Ön is szakmabeli. Sajnos szinte minden szava igaz.
Kendremagos rulez!!

Rain 2010.04.22. 16:01:23

Nekem otthon a tyúkok csak napraforgót és kukoricadarát esznek búzával keverve. A növényi dolgokon - alma és krumplihéj, nomeg a csigákon kívül persze:)
A 7 tyúk egy héten 35 tojást tojik átlagosan, ez teljesen elég négyünknek, sőt gyakran adunk 10-10 tojást a haveroknak, szomszédoknak, rokonoknak.
Szabadon vannak, bár elkerítve. Kb. 10 nm van nekik az óljukkal együtt, de ott egy gramm zöld nincs, amit találnak azonnal kikaparják. Alig van velük gond, csak esőben szaglanak kicsit, és ha nincs kakas, akkor csend van. Namost ezt minek írtam le?:D

Terézágyú 2010.04.22. 16:06:20

@dorkoka:
"Egészen nagy üzemeknél az elhullott beteg állatokat visszadolgozzák fehérje porrá."

Azért mielőtt még elájulnának a városiak :) szögezzük le, hogy a kapirgáló csirke is eszik ám "húst": gilisztát, csigát simán, de a "valódi" húst is befalja - sőt a beteg fajtársaiból is hajlamos csipegetni. Tehát azért nem annyira "istentől elrugaszkodott" dolog ez, hogy a nagyüzemek ezt csinálják.
Ugyanígy az se, hogy hallal etetik - persze túlzásba viszik, és tényleg vannak halízű csirkék...

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.04.22. 16:07:26

Én nagyon örülök neki, hogy falun lakva lehetőségem van házi tojást, házi tejet, házi mézet venni, és egy csomó más házi dolgot saját kezűleg legyártani. Sajnos a hús az nem ilyen, de kevés is fogy belőle itthon. A tojást pl úgy veszem, hogy elsétálok a falu másik végén lakó nénihez, megcsodálom a hetyke kakast, meg a jófej kiscsirkéket, aztán kifizetem a 30 tojást. Olyan fehér héjú tojást, amilyet mindenfelé mutogatnak húsvétkor a tévében meg neten, én még az életben nem láttam. A jó tyúktojás halovány drapp, sokszor még pöttyös, foltos is. Ami betegfehér kívülről, az tuti, hogy gyatra belülről is. De a sárgáján is nagyon jól látszik a minőség, minél sötétebb, annál jobb.

A tejet minden reggel házhoz hozzák üvegekben. Két órával korábban még a tehénben volt. Előző nap pedig a szomszéd rétről kapott takarmányt a tehénke. Na jó, tápot is kapnak gondolom. De nem vagyok hajlandó elhinni, hogy a tejgyárban tartott állatok teje jobb lenne. Ezt a házi tejet még csak fel sem forralták/tuk soha. És mégsem lett soha semmi bajunk tőle. Viszont nagyon finom, és egészséges. Még tej is van benne :D

Rain 2010.04.22. 16:07:45

Hja igen, eszembe jutott miért írtam...
Nálunk is egyre kevesebben tartanak háztájit. Nem lusták ők föltétlen, de sajnos már a nagyobb boltokban is annyira olcsó a hús, és a hentesárú, hogy ha kiszámolják csúnya bukta van a megtermelten a megvehetőhöz képest, és még melózni is kell vele....
Én tavaly költöztem a Galgamentéhez egy faluba, azóta "termelek" és "állattartok", legalábbis amennyire lehetséges amellett, hogy bejárok Budapestre rendszergazdulni. Mindemellett, hogy korán kelek, és későn fekszem, nagyon klassz, hogy kibújt a borsó és a retek, és hogy a tyúkjaim átvészelték a -22 fokot is, és még egy-egy tojást is pottyantottak.

Aki teheti, menjen ki a városból, aki nem lusta, nem fogja megbánni!

Terézágyú 2010.04.22. 16:10:54

@Rain:
"Nekem otthon a tyúkok csak napraforgót és kukoricadarát esznek búzával keverve."

Azért ne felejtsük el, hogy a mesterséges tápok elsősorban a növekedéshez kellenek. (*) Ebből következőleg a felnőtt tyúkoknak persze, hogy nem adnak tápot, azoknak már nem kell növekedniük :)

(*) Vannak tojótápok is, de azért azt ritkábban használják. Ilyenkor tavasszal meg pláne feleslegesek, hiszen ilyenkor tényleg potyog a tojás a tyúkokból.

Terézágyú 2010.04.22. 16:14:21

@Brannagh:
"Előző nap pedig a szomszéd rétről kapott takarmányt a tehénke."

És arra a rétre sose hullott vegyszer és hasonlók...? :)))

"Ezt a házi tejet még csak fel sem forralták/tuk soha"

Pedig szerintem ezt nem ártana. A tejben, a falusi tejben is sok minden lehet.

Terézágyú 2010.04.22. 16:15:51

@Rain:
"Nálunk is egyre kevesebben tartanak háztájit. Nem lusták ők föltétlen...
Aki teheti, menjen ki a városból, aki nem lusta, nem fogja megbánni!"

Most akkor lusták vagy nem? :)

"Én tavaly költöztem a Galgamentéhez egy faluba"

Hévízgyörk? Galgahévíz? :))

Rain 2010.04.22. 16:22:19

@Terézágyú:
Galgahévíz természetesen:D

Dehát mindkettő előtt a "nem lusta" van, akkor mi a kérdés?:)

Laciii 2010.04.22. 16:23:17

@Terézágyú:
"Pedig szerintem ezt nem ártana. A tejben, a falusi tejben is sok minden lehet."
Ha tudod, hogy tiszta helyen van a tehén nem lesz tőle semmi bajod.

"Most akkor lusták vagy nem? :)"
Van akinél nem lustaság, hanem pénz kérdése.

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.04.22. 16:28:59

@Terézágyú: hát nemtom, 15 év alatt kitűnt volna már, ha bármi rossz lett volna benne. Soha nem voltunk tőle betegek.
A bolti Uht-s izé sem igazán bio, vagy bármi hasonló, ott sem fogod megtudni soha, hogy mi hullott a rétre. A házinál legalább azt megtehetem, hogy megkérdezem szájból szájba a gazdát, és a megbízhatósága megsaccolása alapján vagy elhiszem, amit mond, vagy nem. A boltinál abban sem lehetsz biztos, hogy melyik földrészről származik a kép, amit a tehénről mutattak annak a fehér folyadéknak.

Terézágyú 2010.04.22. 16:33:31

@Laciii:
"Ha tudod, hogy tiszta helyen van a tehén nem lesz tőle semmi bajod."

Olyan nincs, hogy tiszta helyen van :)
Egy falusi istálló, ahol kézzel fejnek, az sok minden, de nem tiszta :)
Persze ezt riogatásként mondom, nincs ezzel se baj - de a tej felforralása (~pasztőrözés:)nem árt. Vannak abban mikrobák, mifenék.

"Van akinél nem lustaság, hanem pénz kérdése."

Van. De alapvetően lustaság. Egy kis földet felásni és ott pl. zöldséget termelni (hogy azt se kelljen a teckóban venni) az nem pénzkérdés. És hány ilyenről hallok a faluban, hogy erre sem hajlandó.

Terézágyú 2010.04.22. 16:40:24

@Brannagh:
"hát nemtom, 15 év alatt kitűnt volna már, ha bármi rossz lett volna benne. Soha nem voltunk tőle betegek."

Hát konkrétan "beteg" a hormonokkal telezsúfolt csirkétől se lesz az ember... :) Ennek hosszú távú hatásai vannak :)

"A bolti Uht-s izé sem igazán bio, vagy bármi hasonló, ott sem fogod megtudni soha, hogy mi hullott a rétre."

Persze. Ezt megint nem riogatásból mondtam, pusztán arra céloztam, hogy azért teljesen bio-rét se nagyon van ám. Permetezés műtrágyázás, odafújja a szellő, odamossa az eső stb. Még ha tehéntrágyával trágyázzák is, akkor az is kérdés, hogy az a tehén fogyasztott-e permetezett stb. földön nőtt füvet stb. stb.

Bilux67 2010.04.22. 16:40:41

@Rivaldina:
Nem ettem még falusit, és te se egyél városit!

Arth_ur 2010.04.22. 16:41:03

Ezt a "génmanipulációtól mentes biotakarmány" dolgot tegyük a helyére:
- a biotakarmány az génmódosított növénytől mentes;
- amit meg manipulálnak, az a közvélemény...
Így legalább a korrekt fogalmat használjuk, nem az előítéletest.

Jónéhány év szívós propagandájával sikerült a köztudatba beleégetni a felszínes közhelyet, hogy "a bio/öko = természetes = jó; a génmódosított = mesterséges = rossz". Egyszerű, világos, könnyen megjegyezhető üzenet a népnek, így aztán lazán elsiklunk afelett, hogy nem igaz. Hogy a valóság egész más, hogy egy tudatos fogyasztónak kellene legjobban sikoltoznia ilyen felszínes, hazug leegyszerűsítésekkor.

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.04.22. 16:46:14

@Terézágyú: annyi minden van, ami miatt az ember parázhatna. Szerintem a legfeleslegesebb amiatt, hogy vajon a szomszéd gazda telkére mit fújt rá a szél. Jobban megbízom benne, mint egy supermarketben. Innen pedig nincs tovább. Ha abból indulnék ki, hogy hiszenhát bármi, bármi lehet rajta, akkor talán nem is ennék. De ez felesleges. Az itthoni meggyfámra is bármit ráfújhat a szél, mégis százszor biztonságosabb, mint a nagyon bevizsgált bébiétel, pl, amit nemrég leszedettek a polcokról. Holott a nemzeti és nemzetközi standardok, stb. micsoda elvárásokat támasztanak.

Persze van a másik véglet típusú vásárló. Olvastam egy könyvet nemrég, Ételeink szép új világa, asszem ez a címe. Volt benne egy idézet egy pasastól, aki egy "ételgyárban" dolgozik: hogy ő csak gyári kaját eszik, mert abban fixen tudja, milyen adalékanyagok, tartósítók, stb-k vannak, bezzeg, ami a réten nőtt, abban bármi lehet. Hát ez is egy nézőpont... De azért én a rétben jobban bízok, azt látom.

safranek 2010.04.22. 16:47:21

Itt nem mutatják, hogy a selejt és a kakas élve megy a darálóba és húsliszt lesz belőle.

Láttam egy filmet, ahol a fickó (francia) fűszernövényeket kevert a tápba, hogy izletesebb legyen a hús. Kiváncsi lennék az eredményre.

dorkoka 2010.04.22. 16:47:31

@akkor most mi van?: Megmondom mi van, boncmestered megmondja neked, hogy mi dúsult fel benned amitől kialakult a rákod, vagy amitől valamelyik belső szerved nem tolerálta tovább a vegyi támadást.

safranek 2010.04.22. 16:48:15

Végül, ajánlom a Zöld Szója c filmet.

Öreg Sam 2010.04.22. 16:49:07

@alte trottel:
Te is? :))
Már ketten vagyunk:))
Én 32-t,megfejelve pár évnyi magánparasztisággal.

dorkoka 2010.04.22. 17:00:13

@Terézágyú: A csirkék nem eszik meg egymást legfeljebb kimarják, a csirke nem mindenevő, a kukactól nem lesz mindenevő. A visszadolgozott állatok betegek voltak, ki tudja milyen kórokkal. Angoloknál felütő szivacsos a. gy-s is a visszadolgozás miatt terjedt el, bizonyos prionok nem pusztulnak el, fehérje liszté válás közben. Mi a természetes a visszadolgozásban?

Katatón Dzsentri · http://www.twitter.com/katatondzsentri 2010.04.22. 17:08:22

Ha rá tudnátok venni magatokat, hogy a jövő érdekében (a gyermekeinkéről beszélek) kevesebbet zabáljatok és tényleg csak annyi és olyan pl. műszaki terméket vennétek (pl. a plazmatévé gyártása és szállítása rohadtul környezetszennyező), akkor nem lenne gond.

Hétvégente, meg ezen túl max hetente egyszeri húsevés elég kellene legyen.

aki 70 kila húst megeszik évente az nem tudja, hogy miaz: zöldborsó-főzelék tükörtojásal, igaz?

Vagy a túróscsusza kevés szalonnával.

Agyatokra ment a jólét. Bele is fogtok fulladni szépen.

Natalie Polgar 2010.04.22. 17:18:50

A nagy tojásteszt jó ötlet, persze minden alapanyaggal lehet így játszani. Annyi bizonyos, tapasztalatom szerint, hogy van tojás és tojás között különbség. A pasim NewYorkban rákattant az omlett reggelire, amikor hazaértünk és megcsinálta itthon az első omlettet, csak arról tudtunk egész reggelizés közben beszélni, mit beszélni áradozni, hogy mennyire finom a tojás itthon és micsoda íze van.

Ha nagy leszek, lesznek saját csirkéim.

safranek 2010.04.22. 17:38:56

A télen kétszer is elb....m a fondüt. Gumiszerű gombóc, híg lötty mellette. :( Most vettem jó minőségű házi sajtokat. Láss csodát! Tökéletes lett. A ....-os sajt talán mer nem is tejből van. hmm...

Szóval a csirke csak egy a sok közül.

alte trottel 2010.04.22. 17:43:58

@Öreg Sam:
Üdv Kolléga!
Ugyanaz zöldben! Ezek szerint alólad is szétszedték a gazdaságot a bölcsek? Én az utolsó 10 évet elkertészkedtem, negyede bosszúság, tízszeres jövedelem ugyanannyi melóval. A sok okos "gazda" meg szív a mai napig, de annyi eszük nincs, hogy legalább az értékesítést valami közös formában csinálják!

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.04.22. 18:51:52

Véges rendszerben nem lehet végtelen fejlődés, lesznek itt még cifrább dolgok is.

alte trottel 2010.04.22. 18:54:39

@dorkoka:
"Régen a gépi csirke 6 hetes volt"
Régen nem volt gépi csirke. A "rántanivaló" csirke volt 2.5-3 hónapos, max fél kilós, tollal-béllel. Ezért lehetett pl. Tömörkény novellájában átverni a tolvajt csirke helyett békacombbal.

"ez ma már bement 38-39 napra"
A felhasználás módjától függően 6-8 hetesen vágják.

"A tápos nem növeszt csontot"
Az nem csirke, hanem meztelen csiga, esetleg amőba.

"de a 4. héttől beindul, 3. hétig többé kevésbé tartja vele a háztáji a lépést."
Az első naptól beindul, azért tenyésztik ezeket a HIBRIDEKET! A "háztáji" (gondolom a parlagi fajtákról akartál beszélni) egy percig se tartja a lépést!

"A tápos húsa vizes, nyálkás a hús felülete és büdös."
Ne tartsd szobahőmérsékleten, (arra való a frigadér) és nem lesz nyálkás, büdös.

"Íze nincs, zsír az eredezettségnél nagyon vékony pedig az íz abban van."
Íze csirkeíz. Ha túl sok rajta a zsír, akkor valamit elgyurcsányolt a termelő, ugyanis a zsír termelése pont nem cél.

"Járkálni nem engedik nehogy lejárja amit felvett,"
Láttam már pár millió broilert, de gúzsbakötöttet még egyet se.

"elhullás viszonylag magas a háztáji egészséges állományhoz képest"
Marhaság! A zárt technológia pont távoltartja tőlük a fertőzéseket.

"ezért a tápoktól, antibiotikumoktól gyors növesztéstől elkezdene tömegesen elhullani."
Egekura! Ezt a baromságot meg honnan veszed?

"Ezt nem várják meg, a 6. hétre vágják."
6-8 hétre! Mert akkorra éri el a 1.5-2.2 kg súlyt. És még elég zsenge ahhoz, hogy grill vagy rántott pipit csináljanak belőle.

"Ráadásul a napi súlygyarapodása a felvett takarmányhoz képest lelassulna mint egy kamasz gyereknek."
A kamasz gyerek PÜNKTE nekilódul a növésnek. A pipi viszont 8-12 hetes kortól egyre több zsírt termelne, ami nem cél.

"Kapirgáló képességgel nem rendelkezik"
MINDEN Gallus nembe tartozó egyed _GENETIKAILAG_ rögzülten kapirgál.

"a stresszes állományt kiszűrik a tenyésztésből."
Na végre valami, aminek halavány köze van a valósághoz. Persze ez sem úgy és nem azért.

"2.5 kg tápból lehet most előállítani 1 kg húst viszonylag drágább tápból(sok génkezelt amerikai és argentín szója, gyógyszer, hormon)"
Durvára mindegy, hogy a szója GM-e avagy sem. Ugyanis a pipi MEGEMÉSZTI! A gyógyszer a kokcidiózis ellen kell, a befejezőtáp nem tartalmazza! Így a húsban sincs, legfeljebb nyomokban kimutatható. Hormon meg még véletlenül sincs a tápokban.

"de hollandék már közel járnak a 2kg-hoz. A szabad tartásos tenyészideje kitolódik, 3-3.5 kg gabonából lesz 1kg hús."
Gabonából minimum 5-7 kg kellene 1 kg húshoz. Függetlenül attól, hogy a pipi látja-é az eget vagy sem. Te a táppal kevered.

"A genetikai örökségként, kapirgáló képességgel rendelkező fajták"
Tehát az _ÖSSZES_ Gallus gallus domesticus.

"tartása jövedelmezőbb, tartása olcsóbb"
És az a sokezer termelő nálunk és a sok millió szerte a világon nyilván elmebeteg, amiért csak az eredendő szadizmusuk okán direkt a drágább, kevésbé gazdaságos tartási módot választja.

"de tenyészideje nagyon kitolódik és sok hely kell neki ahol kapirgálhat, de drágábban értékesíthető."
Nem Moszkvában és nem Volvokat...

"Van egy magyar tyúkfajta"
Úgy mint Sárga magyar, Fehér magyar, Kendermagos, Fogolyszínű, no meg az Erdélyi kopasznayakú

"a génbanként szereplő magyar gazdaságoknál"

És még sokezer kiskertben.

"ami 99%-os kapirgálási képességgel rendelkezik,"
Ezt, ha lehetne kissé érthetőbben! Mihez képest 99%? És hogy mérted?

"tartása szinte ingyenes de gazdasági előnyei kevesek"
Miért? Az ingyenesnél tudsz gazdaságosabbat?

"mivel kis testű tyúk fajta,"
Középnagyságú. Valószínűleg a japánnal kevered.

"gyakorlatilag olyan mint a racka, igénytelen."
Annyira azért nem. Nézd meg, mekkorára nőne és hány tojást tojna ha nem kapna szemet, darát!

"A nagyüzemi tojás dettó ugyanez, sárgító festék, hormon, vízmegkötő, antibiotikum, a rákhoz egyenes út vezet ezekkel a nagyüzemi élelmiszerekkel. Egészen nagy üzemeknél az elhullott beteg állatokat visszadolgozzák fehérje porrá."
Már megbocsáss, de ez már minden határon túlmenő farokság.

Óva intenék bárkit ezen ételek fogyasztásától.
Kutatók kimutatták az összefüggést az autisták és egyéb betegségek növekvő számát az élelmiszerekben található adalékanyagok mennyiségével. Az élelmiszer ipar ma már labor és főleg maffia. Ebben van a világon a legtöbb pénz, enni mindenki eszik. Gondoljátok meg mit vesztek a szátokba. Én csak magyar élelmiszereket fogyasztok, a kicsit elmaradottabb technológia jobb minőséget és alacsonyabb vegyi veszélyeztetettséget hordoz.

Még csak annyit búcsúzóul, hogy az autisták és az allergiás megbetegedések növekvő száma sokkal szorosabb korrelációt mutat a női fürdőruhák méreteivel.

Bocs, hogy beleugattam a kollektív szörnyűlködéseitekbe, tudom megbocsáthatatlan, elvégre _ÉRTEK HOZZÁ_!

a Vakond 2010.04.22. 21:09:08

halihó

én nem sokat jártam tápboltban, de sokáig volt tyúkom/disznóm...
és félig értek a témához, de úgynézem ezzel király vagyok a vakok közt :D

különösen elrettentő példának ajánlom Rivaldina kommentjeit

"meg szója.. fujj bazmeg." igazi gyöngyszem :D

tehát az alapok :
miből van egy táp ?
80-90% "kalória" ez állatfajtól függően különböző arányban összekevert búza/árpa/kukorica, ez olcsó, mint mondjuk a kenyér :)

10-15% körüli fehérje. egyszerűen szükség van rá egy egészséges szervezetnek.
ez lehet napraforgó dara is/az olajat kipréselik belőle, és a maradékot ledarálják/ de a világon legnagyobb arányban a szóját használják. embereknek is szüksége van húsra/tejre, vagy szójára :) mindegy, fehérje kell az egészséges élethez.

kellenek továbbá ásványi anyagok, mint mondjuk a kalcium, a csontokhoz, de van más is ami egyszerűen hiányzik a búzából/kukoricából, az élethez viszont fontos dolog...

mindenezek keverékét hívjuk tápnak.
vannak természetesen különböző antibiotikummal egyebekkel extrázott tápok is, de ha otthon a falusi anyóka összedarálja a búzát/kukoricát/napraforgót megfelelő arányban, az gyakorlatilag máris táp :)

ha zöld dolgokat csalán stb ad még a tyúkoknak, azzal egyrészt segít az ásványi anyagok bevitelében, másrészt meg kizárólag ezen tartva az állatait sosem fognak megnőni.

egyébként nagyon sokan nem tudják falun se, hogy mi van a TÁP-ban, csupa nagybetűvel, és ahelyett hogy megvennék 3000 Hufért a búzát, meg a kukoricát, a gyári darában 10 000 Hufért veszik ugyanazt...

a Vakond 2010.04.22. 21:21:02

Rain 2010.04.22. 16:01:23
Nekem otthon a tyúkok csak napraforgót és kukoricadarát esznek búzával keverve. A növényi dolgokon - alma és krumplihéj, nomeg a csigákon kívül persze:)

itt van tessek :D

csigákbol mész, a tobbi meg amit már írtam :)

akkor most mi van? 2010.04.23. 00:25:27

@dorkoka:

a 19. században mindenki falusi csirkét evett, bioételeken éltek, és volt ugy 30-40 év közti átlagéletkor

A jelenben évtizedek óta szinte mindenki gyári kaját eszik a fejlett országokban, és az átlagéletkor 70-75 év.

Érdekel engem, mit talál bennem 70 évesen a boncmester?

hamisnero 2010.05.10. 22:16:14

@dorkoka: a szabadon tartott baromfi frankón megeszi az elhullottat, nem várja meg, amíg visszadolgozzák.
süti beállítások módosítása